رشد 4.6 درصدی اقتصاد چین در سه ماهه سوم 2024

آنچه در این مقاله میخوانید

تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه سوم سال 2024 به میزان 4.6 درصد رشد کرد، که هم کمتر از 4.7 درصد سه ماهه دوم و هم هدف 5 درصدی دولت برای سال بود که نشانه‌هایی از کاهش را نشان می‌دهد.

خرده‌فروشی در ماه سپتامبر افزایش یافت و 3.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که نشان‌دهنده بهبود تقاضای مصرف‌کننده است.

تولید صنعتی رشد قوی نشان داد و 5.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در سپتامبر افزایش یافت که از 4.5 درصد در آگوست افزایش داشت.

اقتصاد چین برای برآورده کردن انتظارات تلاش می‌کند و سؤالاتی در مورد چشم‌انداز رشد آینده ایجاد می‌کند. روز جمعه، 18 اکتبر، اقتصاد چین در کانون توجه قرار گرفت. ارقام تولید ناخالص داخلی، خرده فروشی، بیکاری و تولید صنعتی سه ماهه سوم، توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرد.

تولید صنعتی پس از افزایش 4.5 درصدی در ماه اوت، 5.4 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.
نرخ بیکاری از 5.3 درصد در ماه اوت به 5.1 درصد در سپتامبر کاهش یافت.

در هفته‌های اخیر، بانک خلق چین (PBoC) و دولت چین اقدامات محرک مختلفی را برای تقویت اقتصاد چین انجام داده‌اند. با این حال، واکنش‌های بازار متفاوت بوده است. در حالی که تمرکز بر افزایش دسترسی به وام و بخش املاک و مستغلات بوده است، نگرانی‌ها در مورد اشتهای مصرف‌کننده برای استقراض و مصرف همچنان ادامه دارد.

علاوه بر این، تقاضای ضعیف در خارج از کشور، چشم‌انداز رشد چین را بیشتر کاهش می‌دهد. در ماه سپتامبر، صادرات از چین نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.4 درصد رشد داشت که نسبت به رشد 8.7 درصدی در ماه اوت کاهش شدیدی داشت. واردات تنها 0.3 درصد افزایش یافت که نشان دهنده تقاضای ضعیف داخلی و خارجی است.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.