جفت ارز پوند/ دلار آمریکا (GBP/USD): اقتصاد بریتانیا مقاومت نشان می‌دهد

جفت ارز پوند/ دلار آمریکا (GBP/USD): اقتصاد بریتانیا مقاومت نشان می‌دهد
آنچه در این مقاله میخوانید

آن چه در تحلیل هفتگی فارکس جفت ارز پوند/ دلار آمریکا می‌خوانید:

  • خرده فروشی در ایالات متحده و بریتانیا بالاتر از حد انتظار بود.
  • تورم انگلیس بیش از حد انتظار کاهش یافت و به 1.7 درصد رسید.
  • در حالی که فعالان بازارها به طور فزاینده‌ای روی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر شرط‌‎بندی می‌کردند، دلار تقویت شد.

همچنان که اقتصادهای ایالات متحده و بریتانیا انعطاف‌پذیری از خود نشان می‌دهند، تحلیل هفتگی فارکس در مورد جفت ارز پوند/ دلار آمریکا (GBP/USD) نشان‌دهنده رویکرد خنثی است. قیمت این جفت ارز ممکن است بالاتر از سطح 1.3000 بسته شود.

فراز و نشیب‌های مربوط به جفت ارز پوند/ دلار آمریکا

در حالی که گزارش‌های اقتصادی از بریتانیا و ایالات متحده منتشر می‌شد، جفت ارز پوند/ دلار آمریکا (GBP/USD) هفته را تقریباً بدون تغییر به پایان رساند. شاخص خرده‌فروشی در هر دو کشور فراتر از انتظارات بود که نشان‌دهنده هزینه‌های قوی مصرف‌کنندگان است. در همین حال، تورم در بریتانیا بیش از حد انتظار کاهش یافت و به ۱.۷ درصد رسید که کمتر از هدف بانک مرکزی انگلستان است. فعالان بازار روی کاهش نرخ بهره در ماه نوامبر گمانه‌زنی می‌کنند.

در سوی دیگر، همچنان که فعالان بازارها به‌طور فزاینده‌ای روی پیروزی ترامپ (Trump) در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر شرط‌بندی می‌کنند، دلار آمریکا (greenback) تقویت شد. چنین نتیجه‌ای احتمالاً تورم را افزایش داده و چرخه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را متوقف می‌کند، که به نفع دلار خواهد بود.

رویدادهای کلیدی مربوط به جفت ارز پوند/ دلار آمریکا در هفته آینده

GBPUSD key events

هفته آینده، بریتانیا داده‌های مربوط به فعالیت‌های تجاری در بخش تولید را منتشر خواهد کرد. در همین زمان، معامله‌گران بر روی سفارشات کالاهای بادوام ایالات متحده تمرکز خواهند کرد.

گزارش قبلی نشان داد که بخش تولید بریتانیا در حال گسترش است. اگر در روز پنج‌شنبه داده‌های منتشر شده بهتر از حد انتظار باشد، احتمال کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی انگلستان در ماه نوامبر کاهش خواهد یافت. عکس این موضوع نیز صادق است.

در همین حال، تورم در بریتانیا به ۱.۷ درصد کاهش یافته است که کمتر از هدف بانک مرکزی است. همچنین، تورم در بخش خدمات نیز کاهش یافته است. بنابراین، سیاست‌گذاران ممکن است تمایل بیشتری به کاهش نرخ بهره داشته باشند.

در ایالات متحده، سفارشات کالاهای بادوام وضعیت تقاضا را نشان خواهد داد که بر انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تأثیر خواهد گذاشت.

تحلیل تکنیکال مربوط به جفت ارز پوند/ دلار آمریکا: خرس‌ها زیر سطح حمایت 1.3051 فعال هستند

GBPUSD daily chart
نمودار روزانه جفت ارز پوند/ دلار آمریکا (GBP/USD)

از نظر تکنیکال، قیمت جفت ارز پوند/ دلار آمریکا (GBP/USD)، پس از این که اخیراً به زیر این سطح شکسته شد، در حال بازآزمایی سطح ۱.۳۰۵۱ است. خرس‌ها (فروشندگان) پس از معکوس شدن قیمت در سطح مقاومت کلیدی ۱.۳۴۰۰ کنترل بازار را به دست گرفتند. واگرایی نزولی در شاخص قدرت نسبی (RSI) اولین نشانه مشکل برای روند صعودی قبلی بود. اندکی بعد، فروشندگان توانستند قیمت را از سطح حمایت میانگین متحرک ساده ۳۰ روزه (22-SMA) پایین‌تر ببرند در حالی که شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز به زیر ۵۰، یعنی به منطقه نزولی وارد شد.

با این حال، قیمت باید از سطح ۱.۳۰۵۱ جدا شود تا روند نزولی ادامه یابد. قبل از این که این اتفاق بیفتد، گاوها (خریداران) ممکن است سطح میانگین متحرک ساده ۲۲ روزه (22-SMA) را به چالش بکشند. اگر قیمت به بالای این سطح میانگین متحرک ساده افزایش یابد، قیمت جفت ارز پوند/ دلار آمریکا (GBP/USD) ممکن است دوباره به سطح بالای ۱.۳۴۰۰ برگردد. از سوی دیگر، اگر میانگین متحرک ساده (SMA) مقاومت کند یا قیمت بلافاصله سقوط کند، فروشندگان سطح حمایت ۱.۲۷۰۱ را هدف خواهند گرفت.

نظر شما در مورد روند آتی جفت ارز پوند/ دلار آمریکا در هفته آینده چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.