برنده جایزه نوبل نسبت به خطرات پیروزی ترامپ برای اقتصاد ایالات متحده هشدار داد

برنده جایزه نوبل نسبت به خطرات پیروزی ترامپ برای اقتصاد ایالات متحده هشدار داد
آنچه در این مقاله میخوانید

جوزف استیگلیتز (Joseph Stiglitz)، برنده جایزه نوبل اقتصاد، به اثرات احتمالی پیروزی احتمالی دونالد ترامپ (Donald Trump) در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده اشاره کرده است. استیگلیتز به ‌طور مشخص به تهدیدهای ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه‌های واردات از چین و دیدگاه رادیکال او درباره جهان به ‌عنوان یک بازی “مجموع صفر” اشاره کرد که می‌تواند منجر به تغییرات اساسی در اقتصاد فعلی ایالات متحده شود.

جوزف استیگلیتز، برنده نوبل، به تغییرات بنیادین در اقتصاد ایالات متحده پس از پیروزی ترامپ اشاره می‌کند

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، تحلیلگران و کارشناسان در حال بررسی پیامدهای پیروزی احتمالی دونالد ترامپ (Donald Trump) بر اقتصاد کشور هستند. جوزف استیگلیتز (Joseph Stiglitz)، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰)، بر این باور است که پیروزی احتمالی دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواه، تغییراتی اساسی در جنبه‌های مختلف اقتصادی ایالات متحده و جهان ایجاد خواهد کرد.

برنده جایزه نوبل نسبت به خطرات پیروزی ترامپ برای اقتصاد ایالات متحده هشدار داد

استیگلیتز که در سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۰) برای تحلیل رفتار بازارها با اطلاعات نامتقارن برنده جایزه نوبل شد، در مصاحبه‌ای اخیراً اظهار داشت که هریس (Harris) برای اقتصاد ایالات متحده “بسیار بهتر” خواهد بود، چون او “معتدل‌تر” است. در مقابل، او تاکید کرد که سیاست‌های ترامپ باعث خواهد شد که شهروندان آمریکا با پیامدهایی همچون تورم و افزایش عدم اطمینان در بازارهای ایالات متحده مواجه شوند.

استیگلیتز تصریح کرد:

«سیاست‌های ترامپ به تورم بالاتر، تولید ناخالص داخلی ضعیف‌تر، نابرابری بیشتر و سلامت پایین‌تر منجر خواهد شد.»

به‌گفته استیگلیتز، یکی از عناصر اصلی این دوره تورمی جدید، معرفی تعرفه‌های بالاتر بر واردات چین خواهد بود، چیزی که ترامپ قبلاً در کمپین خود به آن اشاره کرده بود. این اقدام به شهروندان آسیب خواهد زد، چون مجبور خواهند شد با قیمت‌های افزایش‌یافته برای پوشاک و لوازم وارداتی از غول آسیایی سازگار شوند.

این اقتصاددان خاطرنشان می‌کند که افزایش تورم موجب خواهد شد که فدرال رزرو دوباره نرخ بهره را افزایش دهد، که این امر باعث تضعیف اقتصاد خواهد شد. این اقدام، همراه با کاهش نرخ‌های مالیاتی “برای ثروتمندان” و حذف طرح اوباماکر (Obamacare)، این خطر را ایجاد می‌کند که جهت فعلی اقتصاد ایالات متحده را تغییر دهد. استیگلیتز ارزیابی کرد: «او در هر بعدی برای اقتصاد ما خطرناک است.»

با این حال، استیگلیتز اذعان می‌کند که حتی پیروزی هریس (Harris) نیز به تشدید قطع ارتباط اقتصادی بین ایالات متحده و چین منجر خواهد شد. با این وجود، او تاکید می‌کند که دیدگاه “اشتباه” ترامپ از جهان به‌ عنوان یک بازی “مجموع صفر” آسیب بیشتری خواهد رساند.

نظر شما در مورد هشدارهای جوزف استیگلیتز در مورد پیروزی دونالد ترامپ چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.