تاکید ایران و چین بر ارتقای روابط تجاری و تبادل هیئت‌های تجاری

تاکید ایران و چین بر ارتقای روابط تجاری و تبادل هیئت‌های تجاری
آنچه در این مقاله میخوانید

در جلسه‌ای بین محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (TCCIMA) و کنگ پی‌وو (Cong Peiwu)، سفیر جمهوری خلق چین در ایران، دو طرف بر ترویج روابط تجاری و تبادل هیئت‌های تجاری بین دو کشور تأکید کردند.

در این جلسه که با حضور وابسته بازرگانی چین و دبیرکل اتاق بازرگانی تهران نیز برگزار شد، دو طرف در مورد ایجاد خط سبز برای دریافت ویزا برای فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی تهران بحث کردند، و سفیر چین اعلام کرد که این سفارت آمادگی دارد تا روند صدور ویزای تجاری را تسهیل کند.

طبق گزارش پرتال اتاق بازرگانی تهران، در این مذاکرات نجفی‌عرب به فعالیت‌های دفتر امور چین در اتاق بازرگانی تهران و راه‌اندازی وب‌سایت این اتاق به زبان چینی اشاره کرد و برخی از حوزه‌های مشترک برای همکاری اقتصادی بین بخش خصوصی دو کشور را مطرح کرد.

به گفته وی، یکی از موانع توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو طرف، مشکلات مالی و بانکی است که دولت‌های دو کشور باید برای آن راه‌حلی پیدا کنند.

نجفی‌عرب همچنین به سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در تولید مواد اولیه دارویی در ایران به ‌عنوان یک فرصت اقتصادی برد-برد برای هر دو کشور اشاره کرد و یادآور شد که با توجه به وجود انرژی و مواد اولیه ارزان در ایران، تولید این محصولات در ایران می‌تواند برای تولیدکنندگان دارو در چین، که سهم بزرگی در تجارت جهانی این محصولات دارند، جذاب باشد.

در ادامه این نشست، کنگ پی‌وو (Zong Pei Wu) آمادگی سفارت چین را برای تقویت تبادلات و همکاری با اتاق بازرگانی تهران در جهت ارتقای همکاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور، معرفی اطلاعات بازار و حل و فصل اختلافات همکاری بین شرکت‌های دو طرف اعلام کرد.

او خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهور چین اخیراً بخشی از اصلاحات اقتصادی چین را در یک اجلاس مهم در این کشور اعلام و رونمایی کرده است و خاطرنشان کرد که فرصت‌های جدیدی برای همکاری اقتصادی بین چین و ایران در این زمینه مشاهده می‌شود.

در طی نشستی بین سفیر چین در تهران و عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، در محل وزارتخانه در تاریخ ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر)، این مقام ایرانی بر اهمیت اجرای تفاهم‌نامه‌های (MOUs) امضا شده بین ایران و چین تأکید کرد.

در این نشست، عبدالناصر همتی مذاکرات انجام‌شده در جلسه وزرای اقتصاد بریکس (BRICS) در سمرقند، ازبکستان را پیگیری کرده و بر اهمیت اجرای تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین دو کشور تأکید کرد.

وی همچنین کمیته مشترک اقتصادی دو کشور را به ‌عنوان بستری مناسب برای مذاکرات در زمینه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری دانسته و از برگزاری نوزدهمین کمیته مشترک اقتصادی در تهران استقبال کرد.

کنگ پی‌وو (Cong Peiwu)، نیز از طرف خود اعلام کرد که پکن قصد دارد اجرای تفاهم‌نامه‌ها را تسریع کرده و همکاری‌های عملی را برای تعمیق روابط بین دو کشور افزایش دهد.

هر دو طرف همچنین بر تعهد دولتمردان خود به توسعه همه‌جانبه تأکید کرده و ابراز امیدواری کردند که مشاوره‌ها بین مقامات ارشد ایران و چین به گسترش روابط دوجانبه ادامه یابد.

اواخر ماه سپتامبر، همتی همچنین با لان فوآن (Lan Fo’an)، وزیر دارایی چین، دیدار و گفتگو داشت که در آن، دو طرف بر اجرای برنامه شراکت راهبردی بلندمدت دو کشور تأکید کردند.

همتی با لان فوآن در حاشیه نهمین نشست وزرای اعضای بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی (AIIB) در سمرقند، ازبکستان، دیدار کرد.

علاوه بر مسائل مرتبط با همکاری‌های دو کشور در AIIB، دو طرف به بررسی مهم‌ترین مسائل مربوط به روابط دوجانبه، به ویژه پیگیری نتایج توافقات قبلی پرداختند.

برگزاری نشست کمیته مشترک اقتصادی دو کشور در آینده‌ای نزدیک، یکی دیگر از موضوعاتی بود که توسط دو مقام رسمی مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست، وزرای دو کشور تأکید کردند که ایران و چین اجرای جدی‌تر و عمیق‌تری از برنامه راهبردی بلندمدت جامع دو کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند و این مسیر را در تعاملات رسمی خود تا رسیدن به دستاوردهای عملی و ملموس ادامه خواهند داد.

ایران و چین به طور رسمی سند همکاری جامع ۲۵ ساله را در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) امضا کردند. این سند توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت ایران، و وانگ یی (Wang Yi)، وزیر امور خارجه چین، در وزارت امور خارجه ایران به امضا رسید.

در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱)، ایران و چین ۱۶ تفاهم‌نامه (MOU) را در چارچوب توافق راهبردی ۲۵ ساله دو کشور نهایی کردند. این تفاهم‌نامه‌ها در نشست برنامه همکاری جامع ایران و چین امضا گردید که در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) در تهران با حضور محمد مخبر، معاون اول وقت رئیس‌جمهور ایران، و هو چون‌هوا (Hu Chunhua)، معاون نخست‌وزیر چین، برگزار شد.

این نشست بر چهار حوزه متمرکز بود که توسط چهار کمیته بین دو کشور بررسی شد و هدف از آن تسهیل اجرای توافق ۲۵ ساله بود.

همچنین ایران و چین ۲۰ تفاهم‌نامه دیگر را در حضور روسای جمهور دو کشور در پکن در اواسط فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱) امضا کردند.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.