گزارش روزانه بازار فارکس، 1 آبان 1403

گزارش روزانه بازار فارکس 1 آبان 1403
آنچه در این مقاله میخوانید

آن چه در گزارش امروز بازار فارکس می‌خوانید:

  • ارزش سهام جهانی کاهش و اوراق قرضه در طول شب افزایش یافت.
  • سخنرانی مقامات فدرال رزرو در روز گذشته که حاکی از افزایش نرخ بهره بود، باعث شد تا فعالان بازار بر اساس کاهش کمتر نرخ بهره قیمت‌گذاری کنند.
  • امروز، همه در انتظار شنیدن سخنرانی مقامات بانک انگلیس و تصمیم بانک مرکزی مجارستان هستند.

اخبار بازار فارکس، 1 آبان 1403 (22 اکتبر 2024)

  • همچنان که سرمایه‌گذاران انتظارات خود را در مورد کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو تعدیل کردند، دیروز شاخص S&P 500 کاهش یافت و شاخص گسترده دلار به بالاترین سطح خود از ماه آگوست رسید، در حالی که ارزش اوراق قرضه جهانی نیز شب گذشته کاهش یافت. ارزش سهام آسیا نیز شب گذشته کاهش یافتند، به‌ طوری که شاخص MSCI آسیا-اقیانوسیه ۰.۶ درصد افت کرد و شاخص نیکی ۲۲۵ (Nikkei 225) نیز ۱.۴ درصد کاهش یافت. تیم تحقیقات بارکلیز (Barclays Research) معتقد است که افزایش ریسک در سهام آمریکا و آسیا که طی دو هفته گذشته مشاهده شد، با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا احتمالاً همچنان متوقف خواهد ماند. (تحقیقات بارکلیز)

  • همچنان که فعالان بازار اکنون کاهش نرخ بهره را در یک چرخه کندتر پیش‌بینی می‌کند، سخنان مقامات فدرال رزرو در روز گذشته که موضعی در راستای افزایش نرخ بهره داشتند، باعث شد تا ارزش اوراق قرضه آمریکا باز هم کاهش یابد. این روند طی ماه گذشته به دلیل قدرت فعالیت‌های اقتصادی ایالات متحده و افزایش احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ادامه داشته است. کشکاری (Kashkari)، شمد (Schmid) و لوگان (Logan)، اعضای کمیته فدرال بازار آزاد (FOMC)، بر ترجیح خود برای کاهش نرخ‌ها با سرعت کندتر در پی داده‌های قوی‌تر آمریکا تأکید کردند، در حالی که سخنرانی دیلی (Daly) بیشتر حاکی از کاهش نرخ بهره بود. (تحقیقات بارکلیز)
    • دیروز نرخ بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا به‌طور قابل‌توجهی از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود عبور کرد و ۱۱ واحد افزایش یافت و به ۴.۲۱ درصد رسید. علاوه بر این، داده‌های بازار سوآپ‌های بارکلیز نشان می‌دهند که بازار اکنون کاهش ۳۹ واحدی در نرخ بهره طی دو نشست سیاست‌گذاری آینده را پیش‌بینی می‌کند، که این مقدار نسبت به ۴۲ واحد در پایان معاملات روز جمعه کاهش یافته است. (تحقیقات بارکلیز)
    • این تغییر قیمت به نفع دلار آمریکا است، به طوری که ارزهای با بتای بالا مانند وون کره جنوبی (KRW) و ین ژاپن (JPY) بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند. نرخ دلار به ین (USDJPY) شب گذشته حدود ۰.۳۵ درصد افزایش یافت و از سطح کلیدی ۱۵۰ عبور کرد. (تحقیقات بارکلیز، بلومبرگ)

  • کنفرانس صندوق بین‌المللی پول (IMF) در واشنگتن امروز شاهد سخنرانی‌های بیشتری از سوی مقامات بانک‌های مرکزی، از جمله سخنرانی اندرو بیلی (Bailey)، رئیس بانک انگلستان (BoE)، و اعضای کمیته سیاست پولی (MPC)، گرین (Greene) و بریدن (Breeden) خواهد بود. از آن جا که سخنرانی‌های اخیر بیلی نسبتاً در راستای کاهش نرخ بهره بوده‌اند، جالب خواهد بود که ببینیم آیا او امروز به کاهش نرخ بهره در ماه دسامبر اشاره می‌کند یا خیر. با این حال، فعالان بازار در حال حاضر کاهش ۴۴ واحدی نرخ بهره را تا ماه دسامبر پیش‌بینی کرده است؛ بنابراین، احتمال قیمت‌گذاری بر اساس کاهش‌های بیشتر نرخ بهره نسبتاً پایین است. (تحقیقات بارکلیز، بلومبرگ)
    • در بازارهای نوظهور (EM)، انتظار می‌رود که بانک ملی مجارستان (National Bank of Hungary) نرخ بهره را در سطح ۶.۵ درصد نگه دارد. تیم تحقیقات بارکلیز پیش‌بینی می‌کند که کنفرانس خبری امروز با گرایش‌هایی برای افزایش نرخ بهره همراه باشد. با وجود مزیت بهره‌گیری از نرخ سود بالای فورینت مجارستان (HUF)، تیم تحقیقات بارکلیز انتظار دارند که به دلیل نزدیکی به انتخابات آمریکا، واکنش در نرخ تبادل یورو به فورینت (EURHUF) محدود باشد. (تحقیقات بارکلیز، بلومبرگ)

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.