گزارش روزانه بازار فارکس، 2 آبان 1403

گزارش روزانه بازار فارکس، 2 آبان 1403
آنچه در این مقاله میخوانید

آن چه در گزارش امروز بازار فارکس می‌خوانید:

  • ارزش دلار و سهام ایالات متحده افزایش یافتند، در حالی که سهام آسیایی و FX عملکرد ضعیفی داشتند.
  • انتظار می‌رود بانک مرکزی کانادا امروز نرخ بهره خود را 50 واحد کاهش دهد.
  • پس از کشته شدن جانشین احتمالی حزب الله، تنش‌ها بین اسرائیل و ایران ادامه یافت.

اخبار بازار فارکس، 2 آبان 1403 (23 اکتبر 2024)

  • سهام آمریکا، دلار و بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا دیروز به روند صعودی خود ادامه دادند، در حالی که با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و افزایش قیمت‌گذاری‌های مرتبط با معاملات ترامپ در بازار، این روند تشدید شده است. فضای کلی بازار که همچنان به سوی کاهش ریسک متمایل است، برای ارزهای آسیایی و سهام آسیایی زیان‌بار بوده است. شاخص MSCI آسیا-اقیانوسیه (MSCI Asia Pacific Index) با کاهش ۱.۰ درصدی مواجه شد و شاخص نیکی ۲۲۵ (Nikkei 225) نیز ۰.۸۰ درصد کاهش داشت. علاوه بر این، نرخ برابری دلار به ین (USDJPY) حدود ۰.۹۰ درصد افزایش یافت و به ۱۵۲.۴ رسید. تیم معاملات بارکلیز  (Barclays Trading) معتقد است که این افزایش بیشتر نشان‌دهنده قدرت دلار است تا نگرانی بازار درباره انتخابات ژاپن که آخر این هفته برگزار می‌شود. (تحقیقات بارکلیز، بلومبرگ)
    • سهام چین در آسیا استثنا بودند، چون شاخص CSI 300 با ۰.۴۰ درصد افزایش در طول شب مواجه شد. این افزایش پس از انتشار گزارشی صورت گرفت که یک اندیشکده چینی درخواست صدور اوراق قرضه ویژه دولتی به ارزش ۲ تریلیون یوان (CNY) را مطرح کرد تا یک صندوق تثبیت بازار ایجاد شود که از طریق بازخرید سهام، ثبات را ایجاد کند. واکنش در بازار ارز محدود بود و نرخ برابری دلار به یوان چین (USDCNH) حدود ۱۰ واحد افزایش یافت و به ۷.۱۴۳۰ رسید. (بلومبرگ)

  • انتظار می‌رود بانک مرکزی کانادا (Bank of Canada) امروز نرخ بهره را ۵۰ واحد کاهش دهد و گزارش سیاست‌های پولی نیز جزئیات بیشتری در مورد پیش‌بینی‌های اقتصادی ارائه کند. فعالان بازارها حدود ۴۶ واحد کاهش نرخ بهره را برای امروز پیش‌بینی کرده‌اند، که این امر نشان می‌دهد اگر بانک مرکزی کانادا همان‌طور که انتظار می‌رود عمل کند، واکنش در برابر دلار کانادا (CAD) احتمالاً محدود خواهد بود. با این حال، تیم تحقیقات بارکلیز (Barclays Research) انتظار دارند که ضعف اقتصاد کانادا در بیانیه بانک مرکزی مورد تأکید قرار گیرد، که می‌تواند باعث ایجاد فشار نزولی بر دلار کانادا شود. (تحقیقات بارکلیز)
    • در بازار ارزهای مرتبط با کالا (Commodity FX)، سخنرانی آدریان اور (Adrian Orr)، رئیس بانک مرکزی نیوزیلند (RBNZ)، امشب نیز قابل توجه است، چون فعالان بازار کاهش نرخ بهره بین ۵۰ واحد و ۷۵ واحد برای نشست ماه نوامبر اختلاف نظر دارند (در حال حاضر، کاهش ۵۹ واحدی نرخ بهره پیش‌بینی شده است). با توجه به پیام‌های اخیر که گرایش به سیاست‌های تسهیلی و کاهش نرخ بهره داشته‌اند، انتظار می‌رود که سخنرانی به احتمال کاهش ۷۵ واحدی نرخ بهره در ماه نوامبر اشاره کند و باعث افزایش پوزیشن‌های فروش در جفت ارز دلار استرالیا به دلار نیوزیلند (AUDNZD) شود؛ با این حال، با توجه به سنگین بودن پوزیشن‌های فروش، یک رویکرد نسبتاً تسهیلی ممکن است منجر به بازنگری و تعدیل برخی از این پوزیشن‌ها شود. (تحقیقات بارکلیز، بلومبرگ)

  • پس از آن که اسرائیل اعلام کرد که در یک حمله در بیروت، جانشین احتمالی گروه حزب‌الله وابسته به ایران را به قتل رسانده است، تنش‌ها بین اسرائیل و ایران دیروز تشدید شد. تیم تحقیقات بارکلیز (Barclays Research) معتقدند که یک حمله تلافی‌جویانه از سوی ایران در روزهای آینده ممکن است و نرخ برابری دلار در طول شب صعود کرد و با افزایش ۱.۹ درصدی به حدود ۳.۷۸۷۰ رسید. (تحقیقات بارکلیز، بلومبرگ)
    • در همین حال، پس از آن که یک گروه صنعتی آمریکایی از افزایش موجودی نفت خام در سراسر کشور خبر داد، قیمت نفت در معاملات شبانه ۱.۱ درصد کاهش یافت، و تقاضای ضعیف از سوی چین نیز باعث ایجاد فشار نزولی شده است. با این حال، با توجه به تشدید تنش‌ها و احتمال واکنش تلافی‌جویانه ایران، ممکن است قیمت نفت دوباره افزایش یابد. (تحقیقات بارکلیز)

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.