تردید بیشتر آمریکایی‌ها در پذیرش ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

تردید بیشتر آمریکایی‌ها در پذیرش ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)
آنچه در این مقاله میخوانید

نظرسنجی اخیر انجام شده توسط موسسه کاتو (Cato) و شرکت افکار عمومی یوگاو (Yougov) نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها در پذیرش ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) مردد هستند. یافته‌ها نشان می‌دهد که حمایت از ارز دیجیتال بانک مرکزی در میان پاسخ‌دهندگان نظرسنجی نسبتاً کم است.

حمایت از ارز دیجیتال بانک مرکزی در ایالات متحده نسبتاً پایین است: نظرسنجی‌ها حاکی از تردید آمریکایی‌ها است

در اواخر ماه می 2023، موسسه کاتو (Cato)، یک سازمان تحقیقاتی سیاست عمومی، و یوگاو (Yougov)، یک شرکت فعال در زمینه نظرسنجی افکار عمومی و داده، یک نظرسنجی انجام داد که نگرش آمریکایی‌ها را نسبت به عرضه احتمالی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بررسی می‌کرد. از 27 فوریه تا 8 مارس 2023، این دو شرکت از 2,126 نفر نظرسنجی کردند و در مورد موضع آنها در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تحت شرایط مختلف سوال کردند.

به عنوان مثال، یکی از سوالاتی که از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پرسیده می‌شد، این بود که آیا اگر ارز دیجیتال صادر شده توسط دولت به آن اجازه نظارت بر همه خریدها را بدهد، از آن حمایت کرده یا با آن مخالفت می‌کنید. تنها 13 درصد از شرکت‌کنندگان از این نوع ارز دیجیتال بانک مرکزی حمایت کامل کردند، در حالی که 68 درصد از آنها کاملاً با آن مخالف بودند. حدود 20 درصد از آنها نیز هنوز اطمینان نداشتند و هیچ اولویت واضحی را ابراز نکردند.

نمودار نظرسنجی انجام شده توسط شرکت کاتو
نمودار نظرسنجی انجام شده توسط شرکت کاتو

سوال دیگری که برای پاسخ‌دهندگان مطرح شد، این بود که آیا آنها ارز دیجیتالی را که به دولت اجازه می‌دهد تا مخارج آنها را کنترل کند، پذیرفته یا رد می‌کنند. در این سناریو، تنها 10 درصد به طور کامل از این ایده حمایت کردند، در حالی که 74 درصد به شدت مخالف آن بودند. حدود 16 درصد اظهار داشتند که در این مورد مطمئن نیستند و نمی‌توانند قاطعانه یکی از این دو حالت را انتخاب کنند. هنگامی که از آنها در مورد حمایت آنها از ارز دیجیتالی که برای مبارزه با پولشویی و کلاهبرداری طراحی شده است، سؤال شد، 42 درصد به صورتی کلی، آن را تایید کردند.

از بین افرادی که در مورد این موضوع مورد بررسی قرار گرفتند، حدود 28 درصد به طور کامل چنین ارز دیجیتالی که باعث کاهش کلاهبرداری و تقلب شود را رد کردند در حالی که حدود 31 درصد نیز نمی‌توانستند به طور قطعی بگویند که آیا از آن حمایت می‌کنند یا خیر. علاوه بر این، هنگامی که در مورد تأیید یک ارز دیجیتال که تضمین می‌کند دریافت‌کنندگان رفاه از وجوه مورد نظر خود استفاده می‌کنند سؤال شد، حتی نوعی دودستگی در بین شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مشاهده شد: دقیقاً 40 درصد از آن به شدت حمایت کردند در حالی که حدود 31 درصد قاطعانه آن را رد کردند و 28 درصد نیز رد این مورد نظر مشخصی نداشتند.

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کاتو بیشتر نگران این بودند که ارز دیجیتال به دولت امکان کنترل کامل هزینه‌های آنها را بدهد

به طور کلی، در مورد یک ارز دیجیتال بانک مرکزی بدون معیارهای مشخص، 34 درصد از آمریکایی‌ها مخالف عرضه آن توسط بانک مرکزی ایالات متحده و 16 درصد نیز موافق این ایده هستند. جالب توجه است که نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان (49%) نظر روشنی در مورد این موضوع نداشتند که ممکن است به دلیل عدم آشنایی با مفهوم آن باشد. در واقع، 72 درصد از پاسخ‌دهندگان اعتراف کردند که اطلاعات چندانی در مورد ارزهای دیجیتال ندارند. هنگامی که از شرکت‌کنندگان در مورد نگرانی‌های آنها در مورد یک ارز دیجیتال بالقوه سؤال شد، 66 درصد از آنها به نگرانی در مورد کنترل دولت بر امور مالی خود اشاره کردند، در حالی که نظارت دومین نگرانی رایج در میان آنها بود.

نمودار نظرسنجی انجام شده از سیاستمداران
نمودار نظرسنجی انجام شده از سیاستمداران

با نگاهی به آینده، تنها 22 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی عقیده داشتند که ارز دیجیتال آمریکایی احتمالا راه‌اندازی می‌شود، در حالی که اکثریت آنها (78 درصد) تحقق چنین هدفی را پیش‌بینی نمی‌کردند. وقتی صحبت از وابستگی‌های سیاسی به میان می‌آید، حدود 15 درصد از گروه مورد بررسی به‌عنوان اختیارگرایان (Libertarians) معرفی شدند. جالب این است که اکثر دموکرات‌ها و مستقل‌ها نظر روشنی در این مورد ابراز نکردند. از سوی دیگر، اکثریت جمهوری‌خواهان به شدت با ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) مخالف بودند.

بر اساس این نظرسنجی، جذاب‌ترین جنبه این نوع ارز دیجیتال توانایی ادعایی آن در مبارزه با پولشویی و جرایم مالی بود. دومین ویژگی جذاب، ارز دیجیتالی بود که سیستم رفاه را تقویت می‌کرد. با این حال، 76 درصد از پاسخ‌دهندگان نگرانی بیشتری در مورد خطرات بالقوه مرتبط با ارز دیجیتال بانک مرکزی نسبت به مزایای بالقوه آن ابراز کردند.

نظر شما در مورد خطرات و مزایای بالقوه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره تردید بیشتر آمریکایی‌ها در پذیرش ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.