اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2023.Aug.07 تا 2023.Aug.11

اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Feb.05 تا 2024.Feb.09
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های تورم ایالات متحده

ایالات متحده قرار است روز پنجشنبه داده‌های تورم ماه ژوئیه را منتشر کند که نشان می‌دهد آیا فشارهای قیمتی روند نزولی دارند یا خیر و آیا بازارها در این باور هستند که فدرال رزرو به پایان چرخه تهاجمی افزایش نرخ بهره نزدیک است، یا خیر.

اعداد کمتر احتمال اینکه سیاستگذاران فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره در نشست آتی سپتامبر پس از افزایش یک چهارم درصدی در ماه گذشته خودداری کنند را بیشتر می‌کند.

در روز جمعه، ایالات متحده قرار است داده‌های مربوط به PPI ژوئیه را منتشر کند و انتظار می‌رود قیمت‌های اصلی تولیدکننده نسبت به سال گذشته 2.3 درصد افزایش یابد.

 همچنین در طول هفته آینده چندین مقام فدرال رزرو با حضور پاتریک هارکر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا، رافائل بوستیک رئیس فدرال رزرو آتلانتا و میشل بومن، رئیس فدرال رزرو، سخنرانی خواهند کرد.

توقف در رالی بازار سهام

وال استریت در روز جمعه به طور کلی کمتر بسته شد و درصد کاهش هفتگی S&P و نزدک بزرگترین کاهش از ماه مارس بود.

مسیر کوتاه مدت برای سهام می‌تواند به این بستگی داشته باشد که آیا داده‌های تورم روز پنجشنبه نشان می‌دهد قیمت مصرف‌کننده تعدیل می‌شود یا خیر.

سرمایه‌گذاران همچنین مسیر بازدهی خزانه‌داری را از نزدیک مشاهده می‌کنند که در روزهای اخیر با افزایش به بالاترین سطح سال اخیر پس از کاهش رتبه اعتباری ایالات متحده توسط فیچ، بازارها را متزلزل کرد.

افزایش بازده اوراق خزانه، که به عنوان یکی از امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌های جهان شناخته می‌شود، زیرا توسط دولت ایالات متحده حمایت می‌شود، می‌تواند تقاضا برای سهام را کاهش دهد.

داده‌های اشتغال روز جمعه در ایالات متحده نشان داد که در حالی که رشد شغل با سرعت متوسط در ماه ژوئیه ادامه یافت، رشد دستمزدها سریع‌تر از حد انتظار باقی ماند و این نگرانی‌ها را افزایش داد که فدرال رزرو ممکن است نرخ‌ها را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد.

تولید ناخالص داخلی انگلستان

بریتانیا قرار است در روز جمعه داده‌های تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم را منتشر کند که انتظار می‌رود به طور نسبی بالاتر باشد.

بانک مرکزی انگلیس پنج‌شنبه گذشته نرخ‌های بهره بریتانیا را به بالاترین میزان در 15 سال گذشته یعنی 5.25 درصد افزایش داد که چهاردهمین افزایش متوالی آن بود و هشدار داد که هزینه‌های استقراض احتمالا برای مدتی بالا باقی می‌ماند.

تورم بریتانیا در اکتبر گذشته به بالاترین میزان در 41 سال گذشته یعنی 11.1 درصد رسید و کندتر از سایر نقاط جهان کاهش یافت و در ژوئن به 7.9 درصد رسید که بالاترین میزان در میان اقتصادهای بزرگ بود.

تورم چین

چین قرار است روز سه‌شنبه ارقام تجاری خود را منتشر کند و به دنبال آن آمار تورم جولای در روز چهارشنبه منتشر شود که انتظار می‌رود کاهش قیمت‌های مصرف‌کننده را نشان دهد، زیرا نگرانی‌هایی در مورد دورنمای دومین اقتصاد بزرگ جهان وجود دارد.

اقتصاد چین در سه ماهه اول پس از برداشته شدن ناگهانی محدودیت‌های سخت‌گیرانه دوران همه‌گیری در اواخر سال گذشته به شدت بازگشت، اما در ماه‌های اخیر با تضعیف تقاضا در داخل و خارج از کشور، روند بهبودی کاهش یافته است.

داده‌های منطقه یورو

در منطقه یورو، آلمان قرار است اطلاعات مربوط به تولید صنعتی را روز دوشنبه منتشر کند. انتظار می‌رود این گزارش به کاهش در بحبوحه کاهش تقاضای جهانی، به ویژه از سوی چین، اشاره کند.

اقتصاد آلمان در سه ماهه دوم سال 2023 دچار رکود شد و پیش‌بینی‌های مربوط به رشد متوسط را از دست داد، زیرا قدرت خرید ضعیف، نرخ‌های بهره بالاتر و  سفارشات کارخانه‌ای پایین همگی بر بزرگترین اقتصاد منطقه یورو تأثیر گذاشتند.

دیدگاه خود را درباره اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2023.Aug.07 تا 2023.Aug.11 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.