صادرات آهن اسفنجی در 9 ماه سال گذشته 93 درصد افزایش یافته است

صادرات-آهن-اسفنجی- 93-درصد-افزایش-یافته-است
آنچه در این مقاله میخوانید

صادرات آهن اسفنجی از ایران طی 9 ماه اول سال جاری ایرانی (۲۱ مارس-۲۱ دسامبر ۲۰۲۳) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۳ درصد افزایش یافته است. این آمار توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (ISPA) منتشر شده است.

بر اساس گزارش ISPA، ۱.۲۱۴ میلیون تن آهن اسفنجی در این دوره 9 ماه سال جاری صادر شده است، در حالی که این رقم در 9 ماه اول سال گذشته ۶۳۰,۰۰۰ تن بوده است.

همچنین، بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط این انجمن، تولید آهن اسفنجی در ایران طی 9 ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۵ درصد افزایش داشته است.

ISPA گزارش داده است که در طی این دوره 9 ماه سال جاری، ۲۸.۰۸۸ میلیون تن آهن اسفنجی در کشور تولید شده است، در حالی که این رقم در 9 ماه اول سال گذشته ۲۶.۳۷ میلیون تن بوده است.

طبق اعلام قبلی ISPA، صادرات آهن اسفنجی ایران طی 4 ماه اول سال شمسی جاری (۲۱ مارس-۲۲ جولای ۲۰۲۲) نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد چشمگیری به میزان ۲۴۹.۴ درصد را ثبت کرده است.

ISPA گزارش داده که کشور در 4 ماه نخست سال جاری، ۵۸۰,۰۰۰ تن از این محصول را صادر کرده است، در حالی که این رقم در دوره 4 ماهه سال گذشته حدود ۱۶۶,۰۰۰ تن بوده است.

آهن اسفنجی، که به عنوان آهن احیای مستقیم (DRI) نیز شناخته می‌شود، از اکسایش-کاهش مستقیم سنگ آهن (به شکل آگلومره ( خشته )، گندله یا نرمه) به آهن با استفاده از گاز احیایی یا کربن عنصری تولید شده از گاز طبیعی یا زغال سنگ به دست می‌آید. بسیاری از سنگ‌های آهن برای احیای مستقیم مناسب هستند.

در حالی که ایران با تحریم‌های شدید اقتصادی آمریکا روبرو است و بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی کشور تحت تأثیر محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از شرایط تحریم قرار گرفته‌اند، بخش معدن کشور به طور چشمگیری پیشرفت کرده و از این موانع عبور می‌کند.

در میان محصولات مختلف بخش معدن، آهن اسفنجی یک نمونه برجسته است، چون تولید این ماده در کشور رو به افزایش است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (IMIDRO)، بزرگترین هلدینگ فلزات و معدن ایران، اعلام کرده است که یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش تولید آهن اسفنجی در ایران، راه‌اندازی کارخانه‌های جدید تولید آهن اسفنجی است و افزوده است که در سال‌های اخیر، با استراتژی جدید و با مشارکت بخش خصوصی، این سازمان توانسته چندین پروژه برای تولید آهن اسفنجی را راه‌اندازی کند.

همچنین، در جولای ۲۰۲۲، IMIDRO گزارش داد که شرکت معادن و فلزات ایران (MME) اولین واحد تولید آهن اسفنجی بر پایه گازی در چین را با استفاده از فناوری احیای مستقیم پرشین (PERED) راه‌اندازی کرده است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (IMIDRO) در آن زمان اعلام کرد که به عنوان اولین تولیدکننده آهن اسفنجی بر پایه گازی در جهان، اکنون فناوری خود را به بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان منتقل می‌کند.

قرارداد ساخت اولین کارخانه آهن اسفنجی بر پایه گازی بین شرکت CSTM چین و شرکت MME ایران به عنوان مالک فناوری PERED بسته شد.

این کارخانه با ظرفیت ۳۰۰،۰۰۰ تن در شهر تاییوان (Taiyuan) چین راه‌اندازی شده است.

PERED یک فناوری جدید برای تولید آهن اسفنجی با استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت است که به گفته MME، شاهکار صنعت فولاد ایران است و از همه جهات نظیر درجه متالیزاسیون محصول، مصرف سوخت، هزینه‌های عملیاتی و آسانی عملیات نسبت به فناوری‌های مشابه کارآمدتر و مؤثرتر است.

این فناوری هم اکنون در چندین واحد تولیدی در ایران از جمله شرکت‌های فولاد شادگان، میانه، نی‌ریز و بافت استفاده می‌شود.

تفاوت اصلی فناوری PERED با سایر فناوری‌ها، کیفیت بالا و قابل لمس متالیزاسیون آهن اسفنجی است که از روز اول بیش از ۹۵ درصد به دست آمده است. در حالی که در سایر فناوری‌ها، دستیابی به درجه متالیزاسیون بالای ۹۵ درصد در ماه‌های اولیه عملیات یک واحد بسیار دشوار است.

دیدگاه خود را درباره صادرات آهن اسفنجی در 9 ماه سال گذشته 93 درصد افزایش یافته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.