ازبکستان فروش طلا را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد

ازبکستان فروش طلا را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد
آنچه در این مقاله میخوانید

طبق داده‌های شورای جهانی طلا (WGC)، ازبکستان در ماه‌های آوریل و مه به طور قابل توجهی فروش طلای خود به خارج را کاهش داد.

در ماه آوریل، ذخایر طلای بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به میزان 33 تن افزایش یافت که کمی بالاتر از سطح ماه فوریه بود. حجم خرید فلزات گرانبها تقریباً در سطح ماه مارس (36 تن) باقی ماند، در حالی که فروش‌ها دوازده برابر کاهش یافت – از 36 تن به 3 تن. ترکیه با خرید 8 تن بزرگترین خریدار بود و پس از آن قزاقستان و هند (هر کدام 6 تن) در رده‌های بعدی قرار داشتند.

فروش‌های ناخالص قابل توجه محدود به بانک‌های مرکزی ازبکستان و اردن بود. هر دو گزارش دادند که ذخایر طلای خود را به میزان 1 تن کاهش داده‌اند، که کاهش قابل توجهی در سرعت فروش در مقایسه با ماه‌های فوریه و مارس است.

در ماه مه، حجم خالص خرید فلزات گرانبها توسط بانک‌های مرکزی به 10 تن رسید. در این دوره، حجم خریدها کاهش یافت در حالی که فروش‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافت. خریدار اصلی فلزات گرانبها لهستان با 10 تن بود. ترکیه (6 تن) و هند (4 تن) در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. قزاقستان 10 تن طلا فروخت و به بزرگترین فروشنده طلا در جهان تبدیل شد.

از ابتدای سال، ازبکستان ۱۷-۱۸ تن طلا فروخته است و پس از فیلیپین در رتبه دوم قرار دارد. پنج فروشنده بزرگ دنیا شامل تایلند، اردن، و همچنین جزایر سنت مارتن و کوراسائو هستند. خریداران اصلی طلا ترکیه، چین و هند هستند.

طبق داده‌های سازمان آمار، ازبکستان در ماه‌های آوریل و مه مجموعاً طلا به ارزش ۱.۵۳ میلیارد دلار صادر کرده است. در این دو ماه، مقدار طلای موجود در ذخایر اندکی کاهش یافته است – از ۱۱.۵ میلیون اونس تروی در ماه مارس به ۱۱.۴ میلیون اونس تروی در ماه مه.

در ماه‌های فوریه و مارس، ازبکستان بزرگترین فروشنده طلا در جهان شد. تا پایان سال ۲۰۲۳، جمهوری ازبکستان در فروش خالص فلزات گرانبها در رتبه دوم قرار گرفت و کمی از قزاقستان عقب‌تر بود.

دیدگاه خود را درباره ازبکستان فروش طلا را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.