طلا و هنر جنگ

طلا و هنر جنگ
آنچه در این مقاله میخوانید

این روزها، طلا وضعیتی غیرعادی از خود نشان می‌دهد.

من می‌گویم “غیرعادی” چون در زمان‌های عادی، قیمت طلا می‌تواند به عنوان یک معیار دقیق در مورد وضعیت جهان – هم چرخه‌های اقتصادی و هم ژئوپلیتیک – مورد اتکا قرار گیرد؛ بنابراین، فراتر از اصول عرضه/تقاضای خود، طلا به عنوان نوعی امتیازدهی در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به این که قیمت طلا به طیف وسیعی از شاخص‌های اقتصادی واکنش نشان می‌دهد، این نظر مطرح شده است که طلا نمایانگر “مجموع تمام ترس‌ها” است. به عنوان یک معیار، این فلز گرانبها مسئولیت زیادی را به دوش می‌کشد. گاهی کمی کسل‌کننده، اما اغلب قابل اعتماد است.

… بنابراین، طلا اهمیت دارد و به همین دلیل به طور گسترده مورد توجه قرار می‌گیرد.

مشکل اینجاست که … از اول مارس 2024، به نظر می‌رسد طلا از بیشتر روابط سنتی خود فاصله گرفته است، و در را برای تفسیر باز گذاشته است … من در پایان این مقاله، به این نکته بازخواهم گشت.

حال، اگر برنده شدن برای شما مهم است … بدون توجه به حوزه … پس مطالعه‌ رساله نظامی “هنر جنگ” نوشته‌ سان تزو (Sun Tzu) در حدود 300 پیش از میلاد ضروری است. این راهنمایی‌ها در مورد نبرد نظامی، مذاکرات تجاری و مسائل روزمره‌ زندگی اعمال می‌شود. و در زمینه‌ بازار طلای کنونی، درس‌هایی از این کتاب گرفته می‌شود و به طرز مفیدی، هر دو به چین مرتبط هستند…

به طور خلاصه، “هنر جنگ” اساساً درباره چگونگی برنده شدن در جنگ بدون شلیک یک گلوله است، اما اگر مجبور به درگیری شوید، قوانین واضحی را ارائه می‌دهد که اگر اعمال شوند، پیروزی را تضمین می‌کنند. سان تزو در نبردها شکست نخورده بود.

اصل این فلسفه این است که به‌طور کامل آماده شوید … سپس حمله کنید، بدون هیچ شکی و با قاطعیت کامل؛ به نظر من، به نظر می‌رسد که این استراتژی معاملاتی معامله‌گران مشتقات چینی که در حال حاضر قیمت طلا را، به صورتی تمام‌عیار و بدون وقفه، هدایت می‌کنند … باشد.

“اجازه دهید نقشه‌های شما به تاریکی و غیرقابل نفوذی شب باشند، و هنگامی که حرکت می‌کنید، مانند یک صاعقه فرود بیایید.”

بازیگران اصلی پشت این صعود قیمت طلا قطعاً برای ناظران غربی غافلگیرکننده بودند. “ژونگکای فیوچرز (Zhongcai Futures)” که موقعیت‌های بسیار قابل‌توجهی در طلا و نقره دارد، از شرکت مادر خود که تولیدکننده لوله‌های PVC هستند، منشعب شده است.

آنچه حرکت توسط “ژونگکای فیوچرز” را جالب می‌کند نه تنها اندازه موقعیت آن‌ها است بلکه روش آن‌ها نیز هست – به این معنا که از هر دو ابزارهای مشتقه با اهرم بالا و آپشن استفاده می‌کنند – و در چندین حوزه قضایی مختلف، هم در بازار داخلی خود در بورس معاملات آتی شانگهای (SHFE) و هم در بورس معاملات آتی شیکاگو (CME) در نیویورک فعالیت می‌کنند. قراردادهای آتی معمولاً به صورت نقدی تسویه می‌شوند یا به سادگی تمدید می‌شوند اما به نظر می‌رسد بسیاری از معامله‌گران چینی “آماده برای تحویل” هستند چون قراردادهای آتی آن‌ها منقضی می‌شود – این امر باعث تخلیه فلز از سیستم می‌شود. همه این‌ها بسیار متفاوت است.

SHFE gold

در دهه‌های 1980 و 1990، چنین حرکاتی در غرب رایج بود و تعداد زیادی از بازیگران شکارچی حاضر بودند که اگر احساس می‌کردند بازار به درستی قیمت‌گذاری نشده است، شرط بزرگ اما حساب شده‌ای ببندند. امروز، مانند فرهنگ ما، ما لطیف‌تر و محتاط‌تر هستیم.

آقای بیان شی‌مینگ (Bian Ximing)، سهامدار عمده ژونگکای فیوچرز (Zhongcai Futures)، (ژونگکای فیوچرز دارای یک پایه سرمایه گزارش‌شده ۴۱ میلیون دلار) بر اساس داستانی در آژانس خبری کالایین (Calliain News Agency) در آوریل ۲۰۲۴ یک پوزیشن حدود ۵۸ تن قراردادهای آتی طلا به علاوه یک پوزیشن قابل‌توجه در گزینه‌های طلا را به دست آورده است. این‌ها فقط معاملات گزارش‌شده توسط بورس‌ها هستند، اما احتمالاً آن‌ها و سایر سوداگران چینی ممکن است پوزیشن‌های دیگری را از طریق معاملات در بازار فرابورس (OTC) نگه دارند.

همچنین در رسانه‌های چینی گزارش شده است که ژونگکای فیوچرز (Zhongcai Futures) در نیمه اول سال ۲۰۲۴ از معاملات آتی طلا حدود ۵.۴۴ میلیارد یوان درآمد کسب کرده است که بیش از ۷۵۳ میلیون دلار است. خیلی عالی است.

نکنه: مشخص نیست که این سودها به سادگی از طریق ارزش‌گذاری به بازار به دست آمده‌اند یا سودهای واقعی گرفته شده‌اند.

اما ژونگکای تنها نیست. بر اساس گزارش آژانس خبری کایلیان (Cailian News Agency)، های‌تونگ فیوچرز (Haitong Futures)، یونگان فیوچرز (Yongan Futures) و گوتای جونان فیوچرز (Guotai Junan Futures) نیز سرمایه‌های زیادی برای طلا و نقره صرف کرده‌اند، به طوری که دو شرکت اول به ترتیب ۱۶۶ میلیون دلار و ۱۲۴ میلیون دلار در شش ماه اول سال جاری کسب کرده‌اند.

می‌توان گفت که بسیاری از این پوزیشن‌ها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی و وارد شده‌اند. در آن زمان، خرید طلا توسط بانک مرکزی چین (PBoC) چشمگیر بود، خریدهای مؤسسات چینی از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) زیاد بود، تقاضای خرده‌فروشی طلا بسیار بالا بود، برداشت‌ها از بورس طلای شانگهای (Shanghai Gold Exchange) عظیم بود (که اغلب به عنوان یک شاخص برای تقاضای محلی در نظر گرفته می‌شود) و در سه‌ماهه اول به میزان ۵۰۰ تن بود و قیمت‌های شانگهای حدود ۴۵ دلار (حدود ۲ درصد) بیشتر از قیمت بین‌المللی بود. می‌توان گفت که در عین حال بازار سهام چین، شاخص ترکیبی شانگهای (Shanghai Composite) تحت فشار جدی بود و بحران املاک و مستغلات نیز در حال عمیق‌تر شدن بود. بنابراین این پوزیشن‌ها در زمانی بسیار مناسب وارد شده‌اند. نکته اینجاست که اوضاع تغییر کرده است.

gold price

بانک مرکزی چین (PBoC) دیگر طلا نمی‌خرد، تقاضای جواهرات به شدت کاهش یافته است، و قیمت‌های داخلی شانگهای (loco Shanghai premiums) ناپدید شده‌اند – که نشان‌دهنده تقاضای ضعیف است – و طلا اکنون در شانگهای با تخفیف کمی معامله می‌شود، که نشان‌دهنده یک تغییر بزرگ است.

PBOC gold

یکی از دوستان پیشنهاد کرد که خریدهای مخفیانه بانک مرکزی ممکن است دلیل این تغییرات قیمت باشد – من به این شک دارم – تقریباً غیرممکن است که تمام ردپاهای خود را به طور کامل پوشش دهیم بدون این که در یکی از حدود دوازده شاخص مشهود باشد.

در همین حال، رابطه معکوس مورد انتظار طلا با دلار آمریکا و اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا، به ترتیب +0.42 و +0.35 نسبت به سال گذشته (YTD)، کاملاً بی‌نظم است، و به نظر می‌رسد که به مسائل ژئوپلیتیکی ارتباطی ندارد (طلا حتی زمانی که یک تیرانداز به ترامپ شلیک کرد، بدون تغییر ماند) در حالی که روایت نرخ‌های بالاتر برای مدت طولانی‌تر را نادیده می‌گیرد. در همین حال، تقاضای فیزیکی در غرب به شدت ضعیف است. به لحاظ نظری، قیمت طلا باید به طور قابل توجهی پایین‌تر باشد.

به طور خلاصه، طلا همچنان به دلیل هجینگ دلتا بر روی معاملات اهرمی در نوسان است و در یک روند صعودی با مشارکت کم در حال بازی است. تاکنون، سفته‌بازان چینی در نبرد پیروز شده‌اند – اما هنوز جنگ را نبرده‌اند. اگر جهان دیدگاه خود را در مورد مسائل اقتصادی و سیاسی دوباره تنظیم کند، ممکن است در این سطوح بالا تقاضا دوباره آغاز شود … اگر نه، زمانی که گزینه‌ها منقضی شوند و ما در سطح پایین‌تری مستقر شویم، جاذبه خود را نشان خواهد داد– هنوز مشخص نیست که کدام طرف پیروز خواهد شد.

اگر مطابق با کتاب “هنر جنگ” صحت داشته باشد، باید در مورد چگونگی پیش‌رفتن اوضاع برای طلا “انعطاف‌پذیری و ظرافت” انتظار داشته باشید – احتمالاً، این به این معناست که شما احتمالاً نخواهید دانست که معامله‌گران چینی تا مدت‌ها پس از واقعه میدان را ترک کرده‌اند، و ما همه خواهیم پرسید که چه اتفاقی افتاده است.

دیدگاه خود را درباره طلا و هنر جنگ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.