تولید نفت ایران به بالاترین حد خود در 6 سال اخیر رسید

تولید نفت ایران به بالاترین حد خود در 6 سال اخیر رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

به گزارش رویترز (Reuters)، تولید نفت ایران در ماه جولای به ۳.۲۲ میلیون بشکه در روز (bpd) رسید، که بالاترین سطح از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه این کشور در سال ۲۰۱۸ است.

بر اساس یک نظرسنجی از رویترز که روز جمعه منتشر شد، ایران در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های ایالات متحده، صادرات خود را افزایش داده است.

اوپک در گزارش اخیر خود که در اوایل ماه جولای منتشر شد، اعلام کرد که ایران در ماه ژوئن ۳.۲۵۱ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است که نشان‌دهنده افزایش ۱۳،۰۰۰ بشکه در روز نسبت به ماه قبل است.

بر اساس منابع ثانویه، ایران در ماه می ۳.۲۳۸ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است.

میانگین تولید نفت خام جمهوری اسلامی برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به ۳.۲۳۷ میلیون بشکه در روز رسید که نشان‌دهنده افزایش ۵۸،۰۰۰ بشکه در روز نسبت به رقم سه ماهه اول سال است.

این گزارش میانگین تولید نفت خام ایران برای سال ۲۰۲۲ را ۲.۵۵۴ میلیون بشکه در روز و میانگین تولید در سال ۲۰۲۳ را ۲.۸۵۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

این آمار نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی همچنان جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ نفت در میان اعضای اوپک را حفظ کرده است.

بر اساس این گزارش، قیمت متوسط نفت خام ایران در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۷۶ دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

بر اساس گزارش اوپک، نفت خام ایران در دوره مذکور به طور متوسط با قیمت ۸۳.۶۵ دلار در هر بشکه فروخته شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که قیمت متوسط نفت خام اوپک در ماه ژوئن ۲۰۲۴، ۳۷ سنت کاهش یافته و به ۸۳.۳۲ دلار در هر بشکه رسیده است.

در اوایل ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول (IMF) گزارش داد که تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰,۰۰۰ بشکه در روز نسبت به سال گذشته به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، بخش نفت اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ رشد قابل توجهی به میزان ۱۵ درصد را ثبت کرده است. در طول سه سال دوره ریاست جمهوری مرحوم ابراهیم رئیسی، این بخش رشد دو رقمی را تجربه کرده است؛ بنابراین، بخش نفت به ترتیب ۱۰.۱ درصد، ۱۰ درصد و ۱۵ درصد رشد را به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ داشته است.

پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۱۰۰,۰۰۰ بشکه در روز به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برسد.

تولید گاز ایران نیز از معادل ۴.۸ میلیون بشکه نفت در روز در سال ۲۰۲۲ به معادل ۵.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، پیش‌بینی می‌شود که این رقم با افزایش ۳۰۰,۰۰۰ بشکه در روز به معادل ۵.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ برسد.

ایران در سال ۲۰۲۳، ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده است که نشان‌دهنده افزایش ۵۰۰,۰۰۰ بشکه نسبت به داده‌های صادرات نفت سال قبل آن است. پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری، ۱۰۰,۰۰۰ بشکه دیگر به صادرات نفت ایران اضافه شود و به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

تولید نفت اوپک نیز در ماه جولای افزایش یافت، چون افزایش عرضه عربستان سعودی و افزایش‌های ناچیز تولید دیگر کشورها تأثیر کاهش‌های داوطلبانه عرضه توسط سایر اعضا و ائتلاف وسیع‌تر اوپک+ را جبران کرد.

بر اساس بررسی‌هایی که بر پایه داده‌های حمل و نقل و اطلاعات منابع صنعتی انجام شده است، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ماه گذشته ۲۶.۷۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که نسبت به ماه ژوئن ۱۰۰,۰۰۰ بشکه در روز افزایش داشته است.

این افزایش تولید در حالی صورت گرفته است که اوپک+، که شامل اوپک و متحدانی مانند روسیه است، بیشتر کاهش‌های تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ به منظور تقویت بازار در مقابل رشد ضعیف تقاضا، نرخ‌های بهره بالا و افزایش تولید ایالات متحده حفظ کرده است.

در جلسه وزرای ارشد اوپک+ که پنجشنبه برگزار شد، سیاست تولید نفت بدون تغییر باقی ماند، از جمله برنامه‌ای برای شروع بازگردانی یکی از لایه‌های کاهش تولید از ماه اکتبر، و تکرار این نکته که در صورت لزوم این افزایش می‌تواند متوقف یا معکوس شود.

دیدگاه خود را درباره تولید نفت ایران به بالاترین حد خود در 6 سال اخیر رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.