یافتن طلا هر روز سخت‌تر می‌شود

یافتن طلا هر روز سخت‌تر می‌شود
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس شورای جهانی طلا (WGC)، همچنان که ذخایر طلای قابل دسترس کمیاب‌تر می‌شوند، صنعت استخراج طلا با دشواری‌های روزافزون در حفظ رشد تولید مواجه می‌شود.

طبق داده‌های این انجمن تجاری بین‌المللی، تولید معادن جهانی در سال 2023 تنها 0.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

جان رید (John Reade)، استراتژیست ارشد بازار در شورای جهانی طلا (WGC) اظهار داشت:

“یافتن طلا، گرفتن مجوز، تأمین مالی و بهره‌برداری از آن هر روز سخت‌تر می‌شود.”

رید توضیح داد که با وجودی که در سه ماهه اول سال 2024 تولید معادن با افزایش 4 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بود، اما روند کلی نشان می‌دهد که از حدود سال‌های 2016-2018 به بعد رشد قابل توجهی نداشته است.

در سال‌های اخیر، نرخ رشد تولید معادن در حال کاهش بوده است. در سال 2022، تولید به میزان 1.35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، که نسبت به 2.7 درصد در سال قبل از آن کاهش یافته بود. به‌طور چشمگیری، در سال 2020، تولید جهانی طلا اولین کاهش خود در دهه گذشته را تجربه کرد و به میزان 1 درصد کاهش یافت. رید تاکید کرد که داستان اصلی، یکی از تلاش‌های صنعت معدن برای حفظ رشد تولید پس از یک دهه گسترش سریع از حدود سال 2008 است. او خاطرنشان کرد که کشف ذخایر جدید طلا به طور فزاینده‌ای چالش‌برانگیزتر شده است چون بسیاری از مناطق بالقوه قبلاً مورد اکتشاف قرار گرفته‌اند.

شورای جهانی طلا (WGC) تاکید می‌کند که استخراج طلا در مقیاس بزرگ یک فعالیت سرمایه‌بر است که اغلب نیازمند 10 تا 20 سال اکتشاف و توسعه قبل از عملیاتی شدن معدن است. حتی در طول اکتشاف، احتمال پیشرفت یک کشف به یک معدن تولیدی ضعیف است و تنها حدود 10 درصد از اکتشافات جهانی طلا برای استخراج معدنی قابل اجرا تلقی می‌شوند.

شورای جهانی طلا نکات کلیدی زیر را ارائه کرده است:

  • تا به امروز، حدود 187,000 تن متریک طلا استخراج شده است که عمدتاً از چین، آفریقای جنوبی و استرالیا استخراج شده است.
  •  طبق گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS)، ذخایر طلای مناسب برای استخراج در حدود 57,000 تن تخمین زده می‌شود.

رید همچنین به افزایش دشواری در گرفتن مجوزهای دولتی اشاره کرد که مدت زمان بیشتری برای دریافت آنها لازم است. قبل از این که عملیات معدنی بتواند آغاز شود، فرآیندهای صدور مجوز و پروانه ممکن است سال‌ها طول بکشد.

علاوه بر این، بسیاری از پروژه‌های معدنی پیشنهادی در مناطق دورافتاده قرار دارند که فاقد زیرساخت‌های لازم مانند جاده‌ها، برق و آب هستند. این مسئله به هزینه‌های ساخت و تأمین مالی این عملیات اضافه می‌کند.

رید خاطرنشان کرد:

“قبل از این که شرکت‌های معدنی بتوانند عملیات خود را آغاز کنند، تأمین مجوزها و پروانه‌های لازم ممکن است چندین سال به طول بیانجامد.”

ذخایر زمینی و تقاضا

بهترین برآوردهای موجود نشان می‌دهد که تا کنون حدود 212,582 تن طلا در طول تاریخ استخراج شده است که حدود دو سوم آن از سال 1950 به بعد استخراج شده است. از آنجایی که طلا تقریباً غیرقابل‌تخریب است، تقریباً تمامی این فلز هنوز به شکلی وجود دارد. اگر هر اونس از این طلا کنار هم قرار داده شود، مکعبی از طلای خالص به ابعاد حدود 22 متر در هر طرف به دست می‌آید.

این مقاله چالش‌های پیچیده و فزاینده‌ای که صنعت استخراج طلا در تلاش برای حفظ رشد تولید در مواجهه با کاهش ذخایر و افزایش موانع عملیاتی با آن‌ها روبروست، را مورد بررسی قرار داد.

دیدگاه خود را درباره یافتن طلا هر روز سخت‌تر می‌شود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.