بانک مرکزی ایران دستورالعمل حمایت از بورس را تصویب کرد

بانک مرکزی ایران دستورالعمل حمایت از بورس را تصویب کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی ایران (CBI) دستورالعملی را تصویب کرده است که به بانک‌های کشور اجازه می‌دهد که تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال (حدود ۲۰۰ میلیون دلار) برای حمایت از بازار سهام تأمین مالی کنند.

این دستورالعمل روز سه‌شنبه در جلسه شورای عالی بانک مرکزی به ریاست محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی، تصویب شد.

بر اساس گزارش‌ها، رئیس بانک مرکزی از سازمان بورس و اوراق بهادار (SEO) خواسته است که نگرانی‌های سهامداران را هنگام تزریق این منابع به بازار سرمایه در نظر بگیرد و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که این تأمین مالی نقش مؤثری در بازار سرمایه ایفا کند.

اوایل این هفته، فرزین اقدامات جدید بانک مرکزی برای حمایت از بازار سرمایه را اعلام کرد.

با اشاره به سه اقدام جدید بانک مرکزی برای حمایت از بازار سهام و سهامداران خرد، این مقام مسئول گفت که این طرح‌ها عمدتاً بر تأمین مالی شرکت‌های بورسی برای تسریع در توسعه آن‌ها متمرکز است.

فرزین گفت:

“گام اول تضمین ۳.۶ کوادریلیون ریال (حدود ۷.۲ میلیارد دلار) اوراق بدهی بانک‌های عملیاتی برای انتشار اوراق بدهی ریالی به منظور تأمین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی است”.

این مقام مسئول همچنین به انتشار ۲.۰ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای حمایت از طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی فعال در حوزه پتروشیمی و معدن به عنوان دومین اقدام برای حمایت از بازار سهام اشاره کرد.

طبق گفته رئیس بانک مرکزی، سومین اقدام، اعطای ۱.۵ میلیارد یورو وام ارزی به شرکت‌های بورسی است که دارای درآمد ارزی و طرح‌های بازده سریع هستند تا صادرات خود را افزایش دهند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران (SEO)، مجید عشقی، نیز اعلام کرد که بانک‌های کشور، هلدینگ‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی در حمایت از بازار سهام همکاری خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عشقی با اشاره به آخرین تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای عالی بورس گفت: “بیشتر اقداماتی که برای حمایت از بازار انجام خواهد شد، بر تأمین مالی و سرمایه از طریق صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه (CMDSF) متمرکز است.”

او افزود:

“این اقدامات توسط هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد تا به سهامداران در مورد آینده سهام‌هایشان اطمینان خاطر بدهد.”

دیدگاه خود را درباره بانک مرکزی ایران دستورالعمل حمایت از بورس را تصویب کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.