واردات نفت چین از ایران به 1.75 میلیون بشکه در روز افزایش یافت

واردات نفت چین از ایران به 1.75 میلیون بشکه در روز افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

به گزارش اویل‌پرایس (oiprice.com) که داده‌های شرکت Kpler را نقل کرده است، واردات نفت ایران توسط چین در ماه آگوست به رکورد 1.75 میلیون بشکه در روز (bpd) رسیده است.

بر اساس این گزارش، این رقم فعلی از اوج قبلی 1.66 میلیون بشکه در روز که در اکتبر 2023 (مهر 1402) ثبت شده بود، فراتر رفته و تقریباً 50 درصد بیشتر از 1.24 میلیون بشکه در روز ماه گذشته است.

مو یو شو (Muyu Xu)، تحلیلگر شرکت Kpler، گفت که محموله‌های ورودی به ریزائو (Rizhao) و دالیان (Dalian) به‌طور قابل توجهی نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است.

او افزود:

«پالایشگاه‌های مستقل چینی شاهد بهبود جزئی حاشیه سود پالایش هستند و اکنون انگیزه قوی‌تری برای افزایش تولید دارند و بنابراین به خوراک بیشتری نیاز دارند.»

جریان‌های ورودی به لانچائو/ریزاو (Lanqiao/Rizhao) و دالیان تقریباً نسبت به ماه قبل دو برابر شده و به ترتیب به 342 هزار بشکه در روز و 132 هزار بشکه در روز رسیده است.

به گفته معامله‌گرانی که در این بازار فعالیت دارند، نفت ایران به ارزان‌ترین گزینه برای خریداران چینی تبدیل شده است، حتی ارزان‌تر از نفت روسیه، و پالایشگاه‌های مستقل بیشتری به دنبال خرید بشکه‌های نفت از این تولیدکننده عضو اوپک هستند تا حاشیه سود خود را افزایش دهند. آنها افزودند که نفت سبک ایران (Iranian Light) آخرین بار با تخفیف 6.0 دلار در هر بشکه نسبت به برنت (ICE Brent) عرضه شد، در حالی که نفت مشابه از روسیه با تخفیفی کمتر از یک دلار ارائه شده است.

بر اساس داده‌های گمرک، واردکنندگان ثبت‌شده در استان شاندونگ (Shandong) چین بزرگترین خریداران نفت خام ایرانی بودند که به‌عنوان نفت مالزیایی معرفی شده بود و بیش از 70 درصد از حجم را به خود اختصاص دادند. به‌طور کلی، هشت منطقه چین از جمله لیائونینگ (Liaoning) و هنان (Henan) نفت از این کشور واقع در جنوب شرقی آسیا دریافت کردند که این میزان از اکتبر 2023 (مهر 1402) بیشترین میزان بوده است.

اوایل این ماه، رویترز (Reuters) گزارش داد که ایران در حال گسترش بازارهای مقصد نفت خود است، چون این کشور در تلاش است تا نفت بیشتری به بازارهای جهانی ارسال کند تا تحریم‌های غربی را خنثی نماید.

بر اساس منابع حمل و نقل و داده‌های نقل‌شده توسط رویترز، ایران محموله‌های نفت خام خود را به مقاصد جدیدی مانند بنگلادش (Bangladesh) و عمان (Oman) ارسال کرده است.

فروش نفت منبع اصلی درآمد ایران است و این کشور به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه صادرات نفت خام خود است که دونالد ترامپ (Donald Trump)، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، در سال 2018 (1397 شمسی) به دلیل برنامه هسته‌ای تهران مجدداً اعمال کرد.

ایران که از سهمیه‌های تولید تعیین‌شده توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) معاف است، تلاش می‌کند تولید و صادرات خود را به حداکثر برساند.

به گزارش خبرگزاری مهر (Mehr News Agency)، جواد اوجی، وزیر نفت سابق، در ماه جولای (تیر 1402) اعلام کرد که ایران نفت خام خود را به 17 کشور از جمله کشورهای اروپایی می‌فروشد.

به‌گفته کلر جونگمن (Claire Jungman) از گروه آمریکایی “متحد علیه ایران هسته‌ای” (United Against Nuclear Iran) به رویترز (Reuters)، در یک معامله جدید، تانکر گلدن ایگل (Golden Eagle) اوایل امسال پس از دریافت نفت از یک کشتی دیگر که آن را از جزیره خارگ ایران بارگیری کرده بود، در نزدیکی بندر چیتاگونگ (Chittagong) در بنگلادش (Bangladesh) حرکت کرد.

جونگمن، که سازمان او ترافیک تانکرهای مرتبط با ایران را از طریق داده‌های ماهواره‌ای ردیابی می‌کند، گفت که تانکر گلدن ایگل در ماه آوریل (فروردین 1403) بخشی از محموله را در عملیات انتقال کشتی به کشتی به تانکرهای کوچک‌تر در اطراف چیتاگونگ تخلیه کرد.

محموله ارسال‌شده به بنگلادش به‌طور جداگانه توسط یک منبع دیگر ردیابی صادرات نفت تأیید شد.

یک مقام رسمی از شرکت دولتی بنگلادش پترولیوم (Bangladesh Petroleum Corporation)، که بزرگترین پالایشگاه کشور را اداره می‌کند، گفت که این شرکت این محموله را خریداری نکرده است و شناسایی خریدار دشوار است.

مالک و مدیر تانکر گلدن ایگل، که در لیبریا (Liberia) مستقر هستند و در پایگاه‌های داده حمل و نقل ثبت شده‌اند، برای اظهار نظر در دسترس نبودند.

دیدگاه خود را درباره واردات نفت چین از ایران به 1.75 میلیون بشکه در روز افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.