رابطه پیچیده بین طلا و نرخ تورم

رابطه پیچیده بین طلا و نرخ تورم
آنچه در این مقاله میخوانید

طلا معمولاً به عنوان دارایی امنی در برابر تورم شناخته می‌شود، اما واقعیت‌ها داستان متفاوتی را نشان می‌دهند. هنوز هم برای این فلز گران‌بها جایگاه خاصی وجود دارد.
سرمایه‌گذاران اغلب طلا را به عنوان هِجی در برابر تورم در نظر می‌گیرند، اما همبستگی بین این دو بسیار بیشتر از آن چه که بسیاری انتظار دارند، متفاوت است.

پس از انتشار ضعیف‌ترین گزارش مربوط به مطالبات اولیه بیکاری در ایالات متحده از سال 2021 در روز پنج‌شنبه، همچنان که سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی امنی بودند، قیمت طلا افزایش یافت. مهم‌تر از همه، این گزارش ضعیف تقریباً تضمین می‌کند که فدرال رزرو در نشست خود در اواخر این ماه نرخ بهره را کاهش خواهد داد، که این امر باید به نفع طلا باشد چون اوراق بهادار با درآمد ثابت جذابیت کمتری خواهند داشت.

درسی که از سال 2020 آموخته شد

همه‌گیری بیماری کووید-19 که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشاند و باعث نابسامانی مالی در بازارها شد، رویدادی بود که بسیاری از سرمایه‌گذاران فلزات گران‌بها مدت‌ها پیش‌بینی کرده بودند — رویدادی که باعث اختلال جهانی و لرزش بنیان ارزهای فیات می‌شود.

این رویداد دقیقاً به آن شکل که پیش‌بینی می‌شد، رخ نداد.

نرخ تورم نسبت به قیمت طلا
نرخ تورم نسبت به قیمت طلا

در زمانی که دولت‌های جهان بیش از هر زمان دیگری پول چاپ می‌کردند، دوره‌های کاهش قیمت‌ها (تورم منفی) بیشتر به این دلیل اتفاق افتاد که مصرف‌کنندگان جایی برای خرج کردن نداشتند. آمریکایی‌ها بزرگ‌ترین میزان پس‌انداز خود در سال‌ها را داشتند، با این حال قیمت فلزات گران‌بها ثابت ماند.

اکنون، سال‌ها بعد و با از بین رفتن نگرانی‌های مربوط به همه‌گیری بیماری، قیمت طلا در حال رسیدن به بالاترین سطوح بی‌سابقه خود است، چون عرضه پول در ایالات متحده همچنان در حال افزایش است.

نگاهی به گذشته

گزارشی از فوربز (Forbes) نشان می‌دهد که بین سال‌های 1974 تا 2008، هشت سال وجود داشت که نرخ تورم در ایالات متحده بالا تلقی می‌شد. در طول آن دوره، قیمت‌ها به طور متوسط 14.9 درصد در هر سال افزایش یافتند.

گزارش فوربز نشان می‌دهد که از سال 1980 تا 1984، تورم سالانه به طور متوسط 6.5 درصد بود، اما قیمت‌ها هر سال به طور متوسط 10 درصد کاهش یافتند. بازده‌های آن دوره نسبت به املاک و مستغلات، کالاها و شاخص S&P 500 ضعیف‌تر بودند.

همچنین، از سال 1988 تا 1991، تورم به طور متوسط 4.6 درصد بود، اما قیمت طلا هر سال حدود 7.6 درصد کاهش یافت.

هِجی در برابر تورم یا ترس

یکی از بهترین هِج‌های تاریخی در برابر تورم، بازارهای سهام بوده‌اند. شاخص S&P 500، مانند اکثر دارایی‌های متنوع، تمایل دارد با افزایش قیمت‌ها بالا رود و با کاهش قیمت‌ها سقوط کند. با این حال، طلا همواره با پوشش ریسک در برابر وحشت، ترس، یا ناآرامی‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی همبستگی قوی داشته است. در مقایسه با شاخص MSCI جهانی که در آغاز همه‌گیری بیماری در طی 33 روز 34 درصد از دست داد، عملکرد سربه‌سر طلا در دوره بحران نشان داد که ارزش واقعی آن کجاست.

دیدگاه خود را درباره رابطه پیچیده بین طلا و نرخ تورم بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.