افزایش 63 درصدی وام بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان

افزایش 63 درصدی وام بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان
آنچه در این مقاله میخوانید

سیستم بانکی ایران در چهار ماهه نخست سال جاری (۲۰ اسفند تا ۳۱ تیر)، ۹۲۷ تریلیون ریال (حدود ۱.۸۵۴ میلیارد دلار) تسهیلات به شرکت‌های دانش ‌بنیان پرداخت کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶۳ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران (CBI)، بانک‌های ایرانی در سال گذشته هجری شمسی نیز ۲.۷ کوادریلیون ریال (حدود ۵.۴ میلیارد دلار) تسهیلات به بیش از ۲۹۳۰ شرکت دانش ‌بنیان پرداخت کرده‌اند.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی ایران (CBI)، بانک‌های ایرانی در چهار ماهه نخست سال جاری (۲۰ اسفند تا ۳۱ تیر)، ۱۶.۵۷ کوادریلیون ریال (حدود ۳۳.۱۴ میلیارد دلار) تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰.۶ درصد افزایش داشته است.

طبق گزارش، از مجموع این تسهیلات، ۱۳.۵۷ کوادریلیون ریال (حدود ۲۷.۱ میلیارد دلار) معادل ۷۸.۳ درصد به صاحبان کسب‌وکار (حقیقی و حقوقی) و ۳.۶ کوادریلیون ریال (حدود ۷.۳ میلیارد دلار) معادل ۲۱.۷ درصد به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوارها) پرداخت شده است.

رشد قابل توجه و سریع تعداد شرکت‌های دانش ‌بنیان با افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی در تعداد آنها تنها در سال گذشته (اسفند ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۲)، نشان‌دهنده بنیان محکم، پویایی و رشد کشور در زمینه نوآوری و فناوری و فضای تولیدی است که در راستای هدف تقویت تولید داخلی با مشارکت عمومی فراهم شده است.

دولت ایران بر توسعه کمّی و کیفی شرکت‌های دانش‌ بنیان تأکید دارد. تعداد این شرکت‌ها که در سال ۲۰۲۱ حدود ۵,۰۰۰ شرکت بود، اکنون به ۱۰,۰۰۰ شرکت رسیده است که مجموع ارزش آنها به دو میلیارد دلار می‌رسد.

قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش ‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، در سال ۱۳۸۹ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا به یک اقتصاد مبتنی بر دانش دست یابد.

دیدگاه خود را درباره افزایش 63 درصدی وام بانک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.