با رسیدن قیمت طلا به سطوح بالای جدید، قیمت نقره 4.5 درصد افزایش یافت

با رسیدن قیمت طلا به سطوح بالای جدید، قیمت نقره 4.5 درصد افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

باور کنید یا نه، همچنان که قیمت‌ها روز پنجشنبه به طور چشمگیری افزایش یافتند، اما معاملات آتی طلا تنها ۱۵ دلار آمریکا با عبور از مرز ۲,۶۰۰ دلار آمریکا فاصله دارند.

معاملات آتی نقره نیز حرکت خوبی را تجربه کرد.

طلا با قیمت ۲,۵۸۷.۳۰ دلار آمریکا به معاملات خود پایان داد که بالاترین قیمت روز و رکورد جدید بود و اوایل جمعه در آسیا نیز در همین سطح باقی ماند. قیمت در زمان تسویه ۱.۹ درصد نسبت به روز قبل افزایش یافت.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، افزایش قیمت روز پنجشنبه باعث شد قیمت طلا به دلار استرالیا  برای اولین بار از ۳,۸۰۰ دلار استرالیا عبور کند – این قیمت اوایل صبح جمعه در آسیا حدود ۳,۸۰۷ دلار استرالیا بود.

قیمت نقره در بازار بورس کالای نیویورک (Comex) ۴.۵ درصد افزایش یافت و به ۳۰.۲۳ دلار آمریکا در هر اونس رسید، در حالی که قیمت مس در این بازار ۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۴.۲۱ دلار آمریکا رسید.

این افزایش قیمت‌ها پس از آن اتفاق افتاد که با کاهش نسبی ارزش دلار آمریکا، ارزش دلار استرالیا کمی تقویت شد و به حدود ۶۷.۲۴ سنت آمریکا رسید. پس از این که شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) نشان داد که افزایش جزئی ۰.۲ درصدی برای ماه مذکور وجود داشته، که نسبت به افزایش ۰.۱ درصدی در ماه جولای بیشتر بود، بازده اوراق قرضه ایالات متحده کمی افزایش یافت. نرخ سالانه نیز از ۲.۳ درصد به ۲.۴ درصد افزایش یافت.

گزارش ملایم مربوط به شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) پس از انتشار گزارش تورم مصرف‌کننده (CPI) روز چهارشنبه منتشر شد که طبق انتظارات بود.

در همین حال، بانک مرکزی اروپا (European Central Bank) امروز نرخ بهره اصلی خود را به میزان ۰.۲۵ درصد کاهش داد و آن را به ۳.۵ درصد رساند. کاهش نرخ بهره پیش‌بینی شده بود و بازار انتظار آن را داشت.

اکنون نوبت به فدرال رزرو (Federal Reserve) است که هفته آینده نرخ بهره اصلی خود را کاهش دهد.

در سنگاپور (Singapore)، معاملات آتی سنگ آهن SGX روز پنجشنبه با افزایش جزئی بسته شد. قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد به میزان ۲.۵ درصد افزایش یافت و به ۹۵.۰۵ دلار آمریکا در هر تن رسید.

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه کاهش نرخ بهره به میزان یک‌چهارم درصد را اعمال کرد، که دومین کاهش نرخ سپرده‌گذاری این سال به شمار می‌آید.

این اقدام که به طور گسترده پیش‌بینی شده بود، پس از یک دوره رشد اقتصادی کُند در سراسر منطقه یورو (Eurozone) و کاهش تورم صورت گرفت، که در ماه آگوست به سمت هدف ۲ درصد بانک مرکزی بازگشت.

بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی رشد اقتصادی سال ۲۰۲۴ را به ۰.۸ درصد کاهش داد که کمی کمتر از پیش‌بینی قبلی ۰.۹ درصد است و دلیل آن را «کاهش تقاضای داخلی در چند فصل آینده» عنوان کرد.

برای بسیاری از شرکت‌کنندگان در بازار، سوال اصلی این نبود که آیا بانک مرکزی اروپا (ECB) در ماه سپتامبر (شهریور-مهر ۱۴۰۳) نرخ بهره را کاهش می‌دهد یا خیر، بلکه این بود که آیا این بانک مرکزی سرنخی درباره اقدامات بعدی ارائه خواهد داد.

شورای حکام بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که “متعهد به مسیر مشخصی برای نرخ بهره نیست”، در حالی که بر لزوم اتخاذ رویکردی مبتنی بر داده‌ها و جلسه به جلسه تأکید کرد.

اقتصاددانان بر سر این که آیا سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا در نشست بعدی خود در ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر ۱۴۰۳)، پیش از این که احتمالاً در ۱۲ دسامبر (۲۲ آذر ۱۴۰۳) نرخ بهره را دوباره به میزان یک‌چهارم درصد کاهش دهند، به مانند نشست ماه جولای (تیر-مرداد ۱۴۰۳) توقفی خواهند داشت یا خیر، اختلاف نظر دارند.

نشست بانک مرکزی اروپا تنها چند روز قبل از آن برگزار می‌شود که فدرال رزرو (Federal Reserve) به نظر می‌رسد آماده است چرخه کاهش نرخ بهره خود را آغاز کند.

دیدگاه خود را درباره با رسیدن قیمت طلا به سطوح بالای جدید، قیمت نقره 4.5 درصد افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.