ایران در استخراج گاز از میدان مشترک پارس جنوبی بهتر از قطر عمل کرده است

ایران در استخراج گاز از میدان مشترک پارس جنوبی بهتر از قطر عمل کرده است
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته یکی از مسئولان شرکت نفت و گاز پارس (POGC)، جمهوری اسلامی در استخراج گاز از میدان گازی پارس جنوبی که بین ایران و قطر در خلیج فارس مشترک است، از قطر پیشی گرفته است.

علیرضا ریخته‌گر دزفولی میزان تولید روزانه گاز از این میدان را حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود که ۷۰ درصد گاز طبیعی، ۴۰ درصد خوراک تولید بنزین و ۶۴ درصد سوخت مورد نیاز برای تولید برق در کشور از میدان گازی پارس جنوبی تأمین می‌شود.

بر اساس گفته‌های این مقام، بیشتر تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای تعمیرات و نگهداری سکوهای این میدان توسط شرکت‌های داخلی ساخته می‌شوند.

علیرضا ریخته‌گر دزفولی گفت:

«از زمان اعمال تحریم‌ها، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت در اولویت قرار گرفته است و در مرحله اول، برای تعمیرات اساسی سکوهای میدان گازی پارس جنوبی، که یکی از سنگین‌ترین تعمیرات اساسی در این زمینه در دو دهه اخیر بوده است، از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده کرده‌ایم.»

تخمین زده می‌شود که میدان گازی پارس جنوبی حاوی مقدار قابل توجهی گاز طبیعی باشد و حدود هشت درصد از ذخایر گاز جهان و تقریباً ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی را در بر می‌گیرد. این میدان به ۲۴ فاز استاندارد تقسیم شده است.

این میدان عظیم فراساحلی مساحتی حدود ۹۷۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد که ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس قرار دارد. ۶۰۰۰ کیلومتر مربع باقی‌مانده، که به نام گنبد شمالی شناخته می‌شود، در آب‌های سرزمینی قطر واقع شده است.

دیدگاه خود را درباره ایران در استخراج گاز از میدان مشترک پارس جنوبی بهتر از قطر عمل کرده است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.