معاون رئیس جمهور ایران از کسری بودجه 17 میلیارد دلاری خبر داد

معاون رئیس جمهور ایران از کسری بودجه 17 میلیارد دلاری خبر داد
آنچه در این مقاله میخوانید

محمدرضا عارف (Mohammad Reza Aref)، معاون رئیس‌جمهور ایران، با اشاره به شرایط وخیم اقتصادی و کسری بودجه، از کسری یک کادریلیون ریالی (حدود ۱۷ میلیارد دلار) در شش ماه اول سال جاری (از ۱ فروردین تا ۳۱ شهریور) خبر داد. او افزود که در سال گذشته «تراز تجاری ما ۱۷ میلیارد دلار منفی بود.»

عارف در روز شنبه، ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور)، در یک کنفرانس با حضور رؤسای دانشگاه‌ها اعلام کرد:

«ما با عدم تعادل در بخش‌های مختلف مواجه هستیم و این مسئله بسیار جدی است.»

بر اساس گفته‌های برخی کارشناسان و منتقدان، اظهارات عارف با «اصلاحات اقتصادی و جراحی» که نظام وظیفه اجرای آن را به رئیس‌جمهور، مسعود پزشکیان (Masoud Pezeshkian)، سپرده است، همسو است.

کسری یک کادریلیون ریالی (۱۷ میلیارد دلاری) و عدم تعادل اقتصادی که عارف به آن اشاره کرد، هشداری برای معیشت مردم است. تحلیلگران معتقدند که دولت برای جبران این کمبود، با افزایش قیمت‌ها، کاهش سهمیه سوخت یارانه‌ای و افزایش هزینه سایر حامل‌های انرژی واکنش نشان خواهد داد.

در ماه‌های اخیر، دولت قیمت نان را در استان‌های مختلف افزایش داده است، به‌طوری‌که در بیشتر استان‌ها افزایش‌ها از ۲۵ درصد آغاز شده و در نهایت در تهران به ۶۶ درصد رسیده است.

در مورد بنزین، مسعود پزشکیان (Masoud Pezeshkian) و کابینه‌اش در ماه‌های اخیر بارها بر ضرورت اصلاح قیمت‌ها تأکید کرده‌اند. منتقدان بر این باورند که رسانه‌های ایرانی، بدون توجه به گرایش سیاسی، وظیفه دارند تا افکار عمومی را برای این تغییرات آماده کنند.

افزایش قیمت آب و برق گام دیگری است که کارشناسان معتقدند دولت در آینده نزدیک آن را بردارد. در حالی که وزارت نیرو در این مورد سکوت کرده است، رئیس توانیر (Tavanir) اظهار داشت: «فعلاً یا امسال قیمت برق را افزایش نخواهیم داد.» با این حال، افزایش‌های غیرمستقیمی از طریق جداول ضریب مصرف در قبوض برق خانگی و صنعتی اعمال شده است.

امروز نیز ستاد تنظیم بازار دولت چهاردهم در اولین جلسه خود قیمت شیر خام را ۲۰ درصد افزایش داد. نرخ کنونی مصوب برای هر کیلو شیر خام درب دامداری ۱۵ هزار تومان است که با افزایش ۳ هزار تومانی به ۱۸ هزار تومان رسیده است.

دیدگاه خود را درباره معاون رئیس جمهور ایران از کسری بودجه 17 میلیارد دلاری خبر داد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.