وزارت نفت دستوری برای افزایش تولید نفت به میزان 250,000 بشکه در روز دریافت کرد

آنچه در این مقاله میخوانید

شورای اقتصادی ایران، با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه (BPO)، به وزارت نفت اطلاع داده است که اجرای طرحی برای افزایش تولید نفت در ۳۴ میدان نفتی را آغاز کند.

خبرگزاری مهر گزارش داد که بر اساس این طرح، تولید روزانه نفت ایران به میزان ۲۵۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

همچنین گزارش شده است که بانک مرکزی ایران (CBI) قرار است ۳ میلیارد دلار تسهیلات در اختیار شرکت ملی نفت ایران (NIOC) قرار دهد تا این طرح که در اواسط مرداد ماه در جلسه شورای اقتصادی تصویب شد، اجرا گردد.

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت چهاردهم، در این جلسه به نقش و عملکرد مهم شورای اقتصادی در چارچوب فرآیندهای تصمیم‌گیری کشور اشاره کرد.

او تأکید کرد که این شورا مسئول هماهنگی تصمیمات اتخاذ شده توسط وزارتخانه‌های مختلف و سایر نهادهای دولتی است و همچنین برنامه‌ریزی و هدایت منابع مالی به سمت بزرگترین پروژه‌های توسعه‌ای و زیربنایی کشور را بر عهده دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت:

«در خصوص نقش و عملکرد شورای اقتصادی و تقویت جایگاه آن، لازم است از ایجاد شوراها و کمیته‌های موازی خودداری شود تا دولت بتواند استراتژی‌ها، وعده‌ها و برنامه‌های اعلام‌شده رئیس‌جمهور را در سریع‌ترین زمان ممکن محقق کند.»

در ماه آگوست، یک نظرسنجی رویترز (Reuters) نشان داد که تولید نفت ایران در ماه جولای به ۳.۲۲ میلیون بشکه در روز (bpd) رسیده است که بالاترین سطح از زمانی است که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای (برجام) با ایران خارج شد و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد.

بر اساس این نظرسنجی، ایران در چند سال اخیر با وجود تداوم تحریم‌های ایالات متحده، صادرات خود را افزایش داده است.

اوپک در آخرین گزارش خود که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد که ایران در ماه آگوست ۳.۲۷۷ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است که نشان‌دهنده افزایش ۴۰۰۰ بشکه در روز نسبت به ماه قبل است.

طبق منابع ثانویه، ایران در ماه جولای ۳.۲۷۳ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است.

این گزارش بیان می‌کند که میانگین تولید نفت خام جمهوری اسلامی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ برابر با ۳.۲۳۸ میلیون بشکه در روز بوده که نشان‌دهنده افزایش ۵۹ هزار بشکه در روز نسبت به رقم سه‌ماهه اول سال است.

این گزارش میانگین تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۲۲ را ۲.۵۵۴ میلیون بشکه در روز و میانگین تولید در سال ۲۰۲۳ را ۲.۸۵۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

این آمار نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی همچنان جایگاه خود را به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت در میان اعضای اوپک حفظ کرده است.

دیدگاه خود را درباره وزارت نفت دستوری برای افزایش تولید نفت به میزان 250,000 بشکه در روز دریافت کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.