تاکید تهران و مسکو بر گسترش همکاری‌ها در کریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال – جنوب

تاکید تهران و مسکو بر گسترش همکاری‌ها در کریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال – جنوب
آنچه در این مقاله میخوانید

به گزارش ایرنا (IRNA)، در جلسه‌ای میان جبارعلی زاکری، رئیس جدید راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران (RAI) و الکسی دیدوف (Alexey Dedov)، سفیر روسیه در تهران، دو طرف بر گسترش همکاری در کریدور ترانزیت بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) تأکید کردند.

زاکری در این جلسه با تأکید بر لزوم گسترش همکاری‌های آینده گفت:

“به‌دلیل حجم بالای تقاضا از هند، ما قادر خواهیم بود تا شاهد افزایش ترانزیت از طریق کریدور شمال-جنوب بین‌المللی باشیم.”

او همچنین پیشنهاد کرد که کارشناسان ریلی از هر دو کشور گرد هم آیند تا چالش‌های پیش روی همکاری دوجانبه را بررسی کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری روسیه در ایران را کشف کنند.

سفیر روسیه به این پیشنهاد پاسخ مثبت داد و توصیه کرد که ایران یک اجلاس بین‌المللی با حضور کشورهای مشارکت‌کننده در ابتکار کریدور ترانزیت بین‌المللی شمال-جنوب برگزار کند و بر درخواست مداوم ایران برای همکاری در این پروژه مهم تأکید کرد.

کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) یک شبکه حمل‌ونقل جامع است که هند، ایران، روسیه و آسیای مرکزی را به هم متصل می‌کند. این کریدور که حدود ۷۲۰۰ کیلومتر (۴۴۷۴ مایل) طول دارد، از انواع وسایل حمل‌ونقل، از جمله ریلی، جاده‌ای و دریایی استفاده می‌کند تا تجارت را تسهیل کرده و اتصال منطقه‌ای را بهبود بخشد.

این کریدور از بندر بمبئی در هند آغاز می‌شود، به دریای عرب می‌رسد و سپس به بندر عباس در ایران می‌رود و از آنجا به‌ صورت زمینی از طریق ایران و دریاچه خزر به روسیه ادامه می‌یابد. این کریدور به‌طور مؤثری سن‌پترزبورگ و سایر مناطق شمالی اروپا را با خلیج فارس و اقیانوس هند متصل می‌کند.

North-South Transit Corridor

توسعه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب بیش از بیست سال در حال پیشرفت است و در طول این مسیر با چالش‌های متعددی روبرو شده است. با این حال، تحولات ژئوپولیتیکی اخیر و انگیزه‌های اقتصادی رو به رشد، علاقه جدیدی به این کریدور ایجاد کرده است و پتانسیل آن را به ‌عنوان یک مسیر تجاری جایگزین و وسیله‌ای برای تقویت همکاری میان کشورهای درگیر نشان داده است.

در سال‌های اخیر، کشورهای دیگری، شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان و بلغارستان، به این ابتکار مهم پیوسته‌اند.

هفته گذشته، عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، اعلام کرد که ایران و روسیه عزم خود را برای اجرای هرچه سریع‌تر کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب جزم کرده‌اند.

همتی در اشاره به دیدار خود با ایگور لویتین (Igor Levitin)، مشاور رئیس‌جمهور روسیه، در تهران گفت: “در این نشست، ما به بحث درباره موضوع مهم اجرای پروژه کریدور شمال-جنوب پرداختیم.”

وی افزود که روسیه بر عزم خود برای تکمیل این پروژه تأکید کرد، چون این پروژه برای ایران و روسیه و همچنین سایر کشورهای آسیایی، از جمله هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس، سودمند خواهد بود.

وزیر اقتصاد ایران ادامه داد:

“ما از مشاور رئیس‌جمهور پوتین خواستیم که کشورهای ئاقع در مسیر پروژه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب را به ایران دعوت کند تا به نتیجه مطلوبی برای اجرای هرچه سریع‌تر این کریدور دست یابیم.”

حمهتی با اشاره به توافق‌ها و یادداشت‌های تفاهمی که در سال‌های اخیر بین ایران و روسیه به امضاء رسیده، گفت که از روسیه خواسته تا اقدامات لازم برای اجرای این توافق‌ها را انجام دهد و افزود که تا کنون تنها 20 درصد از این توافق‌ها اجرایی شده است.

پس از تحریم‌های غرب علیه ایران و روسیه، دو کشور در تلاش هستند تا روابط تجاری خود را تقویت کرده و زیرساخت‌های حمل‌ونقل مشترک را بهبود بخشند. یکی از مسیرهای تجاری کلیدی بین ایران و روسیه، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب است.

به ویژه با تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا که جزء مهمی از این کریدور به شمار می‌آید، راه‌آهن‌ها قرار است نقش کلیدی در توسعه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب ایفا کنند. این راه‌آهن بندر انزلی ایران را به شبکه راه‌آهن روسیه و فراتر از آن متصل می‌کند و مسیری مستقیم و کارآمد برای حمل کالاها فراهم می‌آورد.

براساس بیانیه‌ای که شرکت ملی راه‌آهن روسیه در اواخر ماه ژوئن منتشر کرد، روسیه برای نخستین بار دو قطار حامل زغال‌سنگ را از طریق کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب به هند ارسال کرده است، که روسیه را از طریق ایران به هند متصل می‌کند.

برای نخستین بار، دو قطار حامل زغال‌سنگ کوزبا (Kuzbass) به سمت هند از طریق کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب حرکت کردند. به‌گفته شرکت راه‌آهن روسیه در کانال تلگرام خود، این قطارها از منطقه کمروا (Kemerovo) آغاز به حرکت کردند و از شاخه شرقی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب از طریق قزاقستان و ترکمنستان به بندر عباس ایران رسیدند.

در اکتبر گذشته، خبرگزاری دریایی ایران (MANA) گزارش داد که ایران و روسیه قرار است حدود 38 میلیارد دلار در توسعه خطوط کشتیرانی فرامرزی به‌عنوان بخشی از کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب سرمایه‌گذاری کنند.

در یک کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان “کریدور شمال-جنوب؛ یک مفهوم جدید” در شهر آستراخان روسیه، داریوش جمالی، مدیر بندر روسی سولیانکا (Solyanka)، این کریدور را به‌ عنوان “عنصری کلیدی در شبکه حمل‌ونقل اوراسیا” توصیف کرد.

دیدگاه خود را درباره تاکید تهران و مسکو بر گسترش همکاری‌ها در کریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال – جنوب بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.