ایران با کسری روزانه 10 میلیون لیتری بنزین مواجه است

ایران با کسری روزانه 10 میلیون لیتری بنزین مواجه است
آنچه در این مقاله میخوانید

احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی، اظهار داشت که ایران تا پایان سال آینده با کمبود روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین مواجه خواهد شد و در زمستان، کمبود گازوئیل نیز به این مشکل افزوده می‌شود.

در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی ایلنا، معروف‌خانی دلایل اصلی این عدم تعادل‌ها را عدم برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت مصرف و سرمایه‌گذاری ناکافی در بخش پالایشگاهی عنوان کرد.

او اعلام کرد که با وجود نیاز کشور به رفع کمبود بنزین، بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی مازاد تولید بنزین خود را صادر می‌کنند.

معروف‌خانی تأکید کرد که یکی از راه‌حل‌ها برای افزایش تولید بنزین، استفاده از محصول نفتی «ریفورمیت» است. او گفت: «به‌عنوان مثال، هفته گذشته شاهد صادرات ریفورمیت به بازار امارات متحده عربی بودیم» و افزود: «این محصول می‌توانست به جای صادرات، در داخل کشور با نفتا ترکیب شود تا بنزین با کیفیت بالا تولید گردد.»

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، با اشاره به نبود مقررات کافی در تولید و صادرات محصولات نفتی، توضیح داد که وزارت نفت باید مقرراتی را برای کنترل صادرات محصولات مرتبط با تولید بنزین اعمال کند. او همچنین بر ضرورت وضع سیاست‌هایی برای جلوگیری از صادرات مواد اساسی مورد نیاز برای تولید داخلی بنزین تأکید کرد.

او توضیح داد که محصولات و افزودنی‌های بنزین به کشورهایی مانند امارات متحده عربی ارسال می‌شوند، جایی که این مواد به بنزین تبدیل شده و سپس مجدداً به ایران وارد می‌شوند. او گفت که راه‌حل اساسی این است که «در کوتاه‌مدت باید صادرات این محصولات متوقف شود تا نیازهای سوختی کشور تأمین گردد.»

معروف‌خانی (Maroufkhani)، که در چارچوب طرح اخیر دولت برای آماده‌سازی افکار عمومی و کاهش نارضایتی‌های احتمالی سخن می‌گفت، افزایش قیمت بنزین را به عنوان «یکی از راه‌حل‌ها برای کنترل مصرف» پیشنهاد کرد.

با این حال، در مورد اجرای افزایش قیمت بنزین، معروف‌خانی (Maroufkhani) بر لزوم اتخاذ «اقدامات فرهنگی و اجتماعی مناسب» تأکید کرد تا «اثرات منفی این اقدام» به حداقل برسد.

پیش‌تر، در پاسخ به انتقادات گسترده از افزایش قیمت بنزین، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور ایران در زمان مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور وقت ایران، اظهار داشت که دولت «هیچ تصمیم شتاب‌زده‌ای نخواهد گرفت» و «در هر تصمیمی، تمامی جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و عدالت‌محور را در نظر خواهد گرفت.»

دفاع مقامات دولتی، رسانه‌ها و حامیان دولت از افزایش قیمت بنزین همچنان ادامه دارد، در حالی که سازمان‌های مستقل کارگری و حرفه‌ای و همچنین کاربران متعدد در شبکه‌های اجتماعی به شدت از این تصمیم انتقاد کرده‌اند.

آنها از دولت خواستند به جای افزایش قیمت بنزین که فشار اقتصادی بیشتری بر کارگران و حقوق‌بگیران وارد می‌کند، از سیاست‌های اقتصادی که به ضرر این قشرهاست صرف‌نظر کند.

دیدگاه خود را درباره ایران با کسری روزانه 10 میلیون لیتری بنزین مواجه است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.