بانک مرکزی روسیه به دنبال گنجاندن نقره در ذخایر خارجی خود است

بانک مرکزی روسیه به دنبال گنجاندن نقره در ذخایر خارجی خود است
آنچه در این مقاله میخوانید

طبق گزارش‌های خبری منتشر شده در هفته گذشته، دولت روسیه در حال بررسی اختصاص ۵۱ میلیارد روبل (۵۳۵.۵ میلیون دلار) در سه سال آینده برای افزایش ذخایر فلزات گران‌بهای خود است.

این گزارش‌ها از یک بند در پیش‌نویس بودجه فدرال که در تاریخ ۳۰ سپتامبر منتشر شد، نشأت گرفته‌اند. در حالی که طلا همواره یک دارایی مهم در ذخایر خارجی بوده است، این پیشنهاد نشان می‌دهد که دولت روسیه به دنبال گسترش ذخایر خود با اضافه کردن نقره و فلزات گروه پلاتین است.

پیش‌نویس بودجه شامل جزئیاتی درباره برنامه خرید احتمالی نبود؛ اما برخی تحلیلگران پیشنهاد می‌کنند که گنجاندن نقره در ذخایر خارجی می‌تواند علاقه جدیدی در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و نقره را به‌عنوان یک فلز پولی رسمی احیا کند.

بانک‌های مرکزی در اواسط دهه ۱۸۵۰ از جمع‌آوری نقره دست کشیدند و جهان تا اوایل دهه ۱۸۷۰ از استاندارد نقره فاصله گرفت.

برخی تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که در حالی که نقره همچنان یک دارایی پولی جذاب در میان سرمایه‌گذاران خرد است، کشورهایی مانند روسیه ممکن است بیشتر علاقه‌مند به حفظ ذخایر استراتژیک این فلز گران‌بها به دلیل استفاده صنعتی آن باشند.

در سال جاری، تولیدکنندگان به‌طور جدی تلاش کرده‌اند تا نقره را در فهرست فلزات حیاتی دولت‌های ایالات متحده و کانادا قرار دهند.

نقره یک فلز گران‌بهای حیاتی در بخش انرژی‌های جایگزین محسوب می‌شود. بر اساس گزارش مؤسسه نقره (Silver Institute)، انتظار می‌رود مصرف صنعتی نقره امسال ۹ درصد افزایش یافته و به ۷۱۰.۹ میلیون اونس برسد. پیش‌بینی می‌شود که بازار نقره دومین کسری عرضه بالای تاریخ خود را تجربه کند، که ناشی از تقاضا از بخش انرژی خورشیدی است. پیش‌بینی می‌شود که تقاضای نقره برای پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک (PV) ۲۰ درصد افزایش یابد و به ۲۳۲ میلیون اونس برسد.

برخی تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که مشارکت روسیه در بازار پالادیوم جای تعجب ندارد، چون این کشور یکی از تولیدکنندگان عمده فلزات گروه پلاتین (PGM) است. سال گذشته، روسیه ۲۸ درصد از پلاتین جهان را تولید کرد. با این حال، صادرات پالادیوم، پلاتین و رودیم روسیه به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر تحریم‌های اقتصادی شدید قرار گرفته است که توسط کشورهای غربی پس از حمله این کشور به اوکراین در سال ۲۰۲۱ اعمال شد.

تحلیلگران پیشنهاد می‌کنند که علاوه بر ایجاد یک ذخیره استراتژیک، خرید تولید داخلی فلزات گروه پلاتین می‌تواند از صنعت معدن حمایت قابل‌توجهی کند. روسیه قبلاً یک ذخیره از فلزات گروه پلاتین داشت اما آن را در سال ۲۰۱۲ فروخت.

دیدگاه خود را درباره بانک مرکزی روسیه به دنبال گنجاندن نقره در ذخایر خارجی خود است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.