سبد معیشت در ایران به حدود 370 میلیون ریال در ماه افزایش یافته است

سبد معیشت در ایران به حدود 370 میلیون ریال در ماه افزایش یافته است
آنچه در این مقاله میخوانید

خبرگزاری دولتی ایلنا گزارش داد که هزینه سبد معیشت خانوار در ایران به 367.8 میلیون ریال (حدود 583 دلار آمریکا) افزایش یافته است و تأکید کرد که دستمزدها حتی یک‌سوم هزینه‌های زندگی را پوشش نمی‌دهند.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران مشمول قانون کار که متأهل و دارای فرزند هستند، حدود 110 میلیون ریال (تقریباً 174 دلار آمریکا) است.

ایلنا در گزارش خود تأکید کرد که در ماه‌های اخیر، هزینه‌های زندگی خانوارهای کارگری به دلیل تورم شدید که بر تمام کالاها و خدمات تأثیر گذاشته، افزایش یافته است. این گزارش افزود که در ماه سپتامبر، قیمت نان در استان‌های مختلف حداقل 25 درصد افزایش یافت و در اوایل ماه اکتبر، دولت به‌طور رسمی قیمت شیر و محصولات لبنی را 20 درصد افزایش داد.

طبق گزارش این خبرگزاری، با در نظر گرفتن این افزایش قیمت‌ها، سبد معیشت محاسبه شده توسط فرامرز توفیقی، از فعالان کارگری، برای ماه سپتامبر بر اساس داده‌های مؤسسه پاستور و مرکز آمار ایران تخمین زده شده است که شامل نرخ‌های رسمی اقلام غذایی می‌شود.

وی گفت:

«حداقل دستمزد برای سال ۲۰۲۴ تنها 29 درصد از هزینه‌های زندگی یا سبد معیشت 367.8 میلیون ریالی را پوشش می‌دهد. به بیان ساده‌تر، کارگرانی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، تنها قادر به تأمین 29.62 درصد از هزینه‌های ماهانه زندگی خود هستند.»

سبد معیشت

افزایش قیمت‌ها باعث شد که محسن باقری، عضو کارگری شورای عالی کار، از انتظار طولانی برای برگزاری جلسات سه‌جانبه این شورا انتقاد کند.

باقری گفت که از ابتدای امسال (۱ فروردین)، حتی یک جلسه از شورای عالی کار برگزار نشده است و این رویکرد نقض صریح قانون است.

شورای عالی کار که مسئول تعیین حداقل دستمزد سالانه است، مورد انتقادات شدید فعالان مستقل کارگری و اتحادیه‌ها قرار گرفته است.

در همین حال، حمید حاجی‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار، به وب‌سایت خبری دولتی خبر آنلاین گفت که دلیل اصلی درخواست کارگران، بازنشستگان و در نتیجه کارمندان برای تعیین دستمزد دو بار در سال، افزایش و نوسانات قیمت‌ها در طول سال و همچنین تورمی است که در طی سال رخ می‌دهد.

تا کنون، دولت مسعود پزشکیان هیچ اقدامی در خصوص مشکلات معیشتی کارگران و سایر حقوق‌بگیران انجام نداده است. این در حالی است که در مدت کوتاهی که از آغاز به کار دولت چهاردهم گذشته، قیمت برخی از کالاهای مصرفی به دستور دولت به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

دیدگاه خود را درباره سبد معیشت در ایران به حدود 370 میلیون ریال در ماه افزایش یافته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.