پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2024 توسط چت جی پی تی (ChatGPT) و جِمینی (Gemini)

پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2024 توسط چت جی پی تی (ChatGPT) و جِمینی (Gemini)
آنچه در این مقاله میخوانید

در پایان سال ۲۰۲۳، طلا عملکردی قوی داشت و کاربران BullionVault نیز نسبت به سال جدید خوش‌بین بودند. به طور متوسط بیش از ۲,۰۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی پیش‌بینی کردند که قیمت طلا تا پایان ۲۰۲۴ به ۲,۳۴۲ دلار به ازای هر اونس تروا (Troy ounce) برسد.

با توجه به این که قیمت طلا در سال جاری نیز مطابق با این پیش‌بینی‌ها به سرعت در حال افزایش است، ما را به فکر فرو برد. مانند طلا، بازارهای سهام جهانی نیز در ۲۰۲۳ به شدت رشد کردند و اکنون در سال ۲۰۲۴، به ویژه با رشد سهام مرتبط با هوش مصنوعی مانند Nvidia، به اوج‌های جدیدی دست یافته‌اند. بنابراین، جالب است بدانیم که برخی از محبوب‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی جهان (مانند ChatGPT و Gemini گوگل) درباره قیمت طلا و بازار فلزات گرانبها در سال جاری چه نظری دارند.

در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۴ (4 اسفند 1402)، از این دو ابزار پردازش زبان طبیعی خواستیم تا قیمت‌های طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم را برای چهار فصل آینده پیش‌بینی کنند. سپس این پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی را با پیش‌بینی‌های انسانی کاربران BullionVault و همچنین با پیش‌بینی‌های حرفه‌ای از بانک‌های فلزات گرانبها، کارگزاری‌ها و مشاوران متخصص مقایسه کردیم.

در ادامه، پیش‌بینی‌های قیمت طلا برای سال ۲۰۲۴ را از ابزارهای هوش مصنوعی، جامعه سرمایه‌گذاران BullionVault، مفسران حرفه‌ای بازار طلا و نتایج واقعی قیمت‌های فصلی جمع‌آوری کرده‌ایم، که در طول سال به‌روزرسانی خواهند شد.

سؤال اصلی این است: چه کسی در پایان سال ۲۰۲۴ به عنوان دقیق‌ترین پیش‌بینی‌کننده شناخته خواهد شد؟ سرمایه‌گذاران انسانی، کارشناسان حرفه‌ای یا ماشین‌های هوش مصنوعی؟

gold-price-prediction
gold-ai-forecast

واضح است که ChatGPT و Gemini گوگل نسبت به کاربران BullionVault و پانل تحلیلگران LBMA که از آن‌ها خواسته شده بود تا میانگین قیمت سالانه طلا را پیش‌بینی کنند، بسیار خوش‌بین‌تر هستند.

آخرین نظرسنجی ما از ۲,۰۰۲ سرمایه‌گذار فلزات گرانبها (که می‌گویند معمولاً ۸۵ درصد از ثروت قابل سرمایه‌گذاری خود را در سایر دارایی‌ها نگه می‌دارند) نشان داد که ۲۵ درصد معتقد بودند سیاست‌های پولی مانند نرخ بهره و تسهیل یا انقباض کمّی بیشترین تأثیر را بر قیمت طلا از ماه ژانویه تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ خواهند داشت. پس از آن، مسائل ژئوپلیتیک و هزینه‌های دولتی با ۲۲ درصد و ۲۰.۸ درصد در جایگاه بعدی قرار گرفتند.

آیا این پیش‌بینی‌ها در سال جاری به بینش مفیدی تبدیل خواهند شد؟ ما دو بار در سال از سرمایه‌گذارانی که از BullionVault استفاده می‌کنند، نظرسنجی می‌کنیم تا نظرات آن‌ها را در مورد این که قیمت فلزات گرانبها طی ۱۲ ماه آینده در چه سطحی خواهد بود و چه عواملی بیشترین تأثیر را بر این قیمت‌ها خواهند داشت، جویا شویم. در دسامبر ۲۰۲۲، زمانی که قیمت طلا در حدود ۱,۸۰۰ دلار به ازای هر اونس بود، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیش‌بینی کردند که قیمت در طی ۱۲ ماه آینده به ۲,۰۱۲ دلار برسد. با توجه به این که میانگین قیمت طلا در ماه دسامبر سال گذشته ۲۰۲۹ دلار بود، این پیش‌بینی چندان بد نبود.

silver-price-prediction
silver-ai-forecast

بار دیگر، هوش مصنوعی افزایش قابل توجهی را در قیمت نقره تا پایان سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند، به‌طوری‌که ChatGPT یک اوج احتمالی ۴۰ دلار برای هر اونس نقره پیش‌بینی کرده است، که البته همچنان کمتر از بالاترین قیمت تاریخی ۴۹.۴۵ دلار است که در سال ۱۹۸۰ ثبت شد.

platinum-price-prediction
platinum-ai-forecast

برخلاف پیش‌بینی آن برای طلا، پیش‌بینی قیمت پلاتین توسط Gemini (بر اساس داده‌های پیش‌بینی سه‌ماهه اول در مقایسه با واقعیات) به نظر محافظه‌کارتر و کمتر خوش‌بینانه است. با این حال، ChatGPT معتقد است که قیمت پلاتین می‌تواند به‌طور قابل توجهی افزایش یابد. آیا ChatGPT اطلاعاتی دارد که ۲۵ تحلیلگر خبره LBMA از آن بی‌خبرند؟ یا به سادگی داده‌های کافی در اینترنت در مورد پالادیوم برای این دو ابزار هوش مصنوعی وجود ندارد که باعث شده پیش‌بینی‌های بسیار متفاوتی ارائه دهند؟

palladium-price-prediction
palladium-ai-forecast

زمان نشان خواهد داد کدام‌یک از این دو پیش‌بینی دقیق‌تر خواهد بود و چگونه با پیش‌بینی‌های ارائه شده توسط دو منبع انسانی مقایسه خواهند شد. لازم به ذکر است که این پیش‌بینی‌ها توسط ChatGPT و Gemini بر اساس تحلیل هر ابزار از داده‌های شرایط بازار موجود و پیش‌بینی‌های دیگر منابع است و قطعاً به عنوان پیش‌بینی نهایی در نظر گرفته نمی‌شوند.

در طول سال ۲۰۲۴، ما به صورت سه‌ماهه این پیش‌بینی‌ها را دوباره بررسی کرده و آن‌ها را با عملکرد واقعی فلزات مقایسه خواهیم کرد تا اطلاعاتی درباره توانایی‌های هر دو ابزار هوش مصنوعی در پیش‌بینی قیمت فلزات گرانبها ارائه دهیم.

2023-vs-2024-metal-predictions

لازم است که توجه داشته باشید این پیش‌بینی‌ها، هم از ChatGPT و هم از Gemini، بر اساس تحلیل ابزارهای مذکور از داده‌های موجود بازار و پیش‌بینی‌های سایر منابع است و قطعاً نمی‌توان آنها را نهایی و قطعی دانست.

در طول سال ۲۰۲۴، هر سه ماه یک بار این پیش‌بینی‌ها را بازبینی خواهیم کرد و آنها را با عملکرد واقعی فلزات مقایسه می‌کنیم تا بتوانیم اطلاعاتی درباره توانایی هر دو ابزار هوش مصنوعی در پیش‌بینی قیمت فلزات گران‌بها ارائه دهیم.

دیدگاه خود را درباره پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2024 توسط چت جی پی تی (ChatGPT) و جِمینی (Gemini) بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.