از 3.6 تریلیون دلار به 1.2 تریلیون دلار: کاهش شگفت‌انگیز حجم انتقال استیبل کوین ها

از 3.6 تریلیون دلار به 1.2 تریلیون دلار: کاهش شگفت‌انگیز حجم انتقال استیبل کوین
آنچه در این مقاله میخوانید

از ابتدای ماه اکتبر، بازار استیبل ‌کوین ‌ها افزایش ملایمی را تجربه کرده است، اگرچه رشد کلی همچنان نسبتاً کند بوده است. در حال حاضر، ارزش این بخش ۱۷۲.۷ میلیارد دلار است، که ۴۸.۹ درصد از استیبل‌ کوین‌ ها در شبکه اتریوم و ۳۴.۹۲ درصد در شبکه ترون در حال گردش هستند. با این که بازار استیبل‌ کوین ‌ها از ابتدای سال به طور قابل‌توجهی گسترش یافته است، حجم انتقالات استیبل‌ کوین ‌ها از ماه می به طور پیوسته در حال کاهش بوده است.

رشد بازار کریپتو، با وجود کاهش انتقالات استیبل ‌کوین—چه اتفاقی در حال وقوع است؟!

طبق گزارش سایت defillama.com، این آخر هفته، بازار استیبل‌ کوین‌ های وابسته به ارز فیات به ۱۷۲.۷ میلیارد دلار رسیده است. برای مقایسه، در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴ (۷ بهمن ۱۴۰۲)، داده‌های بایگانی‌شده از همان منبع نشان‌دهنده ارزش ۱۳۴.۹۹ میلیارد دلار بود که افزایش ۲۷.۹۳ درصدی را نشان می‌دهد.

آمارهای فعلی نشان می‌دهند که ۸۳.۸۲ درصد از کل استیبل ‌کوین‌ های در حال گردش در شبکه‌های اتریوم یا ترون صادر شده‌اند. از این میزان، ۴۸.۹ درصد از عرضه در اتریوم و ۳۴.۹۲ درصد در ترون در حال گردش است.

defislll

زنجیره BNB در رتبه بعدی قرار دارد و ۳.۱۸ درصد از استخر استیبل ‌کوین ‌ها را در اختیار دارد. پس از آن، آربیتروم با ۲.۵۸ درصد و در نهایت Base با ۲.۱۴ درصد در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند. در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۲)، استیبل‌ کوین ‌های برتر شامل USDT، USDC، DAI، FDUSD و TUSD بودند.

امروز، این فهرست کمی تغییر کرده است و استیبل ‌کوین ‌های USDT، USDC، DAI، USDE و FDUSD به ترتیب در میان پنج جایگاه برتر قرار گرفته‌اند. با وجود این که چندین پلتفرم تجمیع‌کننده بازار کریپتو رشد قابل توجهی در بخش استیبل ‌کوین ‌ها از ابتدای سال نشان داده‌اند، اما حجم انتقالات تصویر متفاوتی را ارائه می‌دهد.

lowerower

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط Artemis Terminal نشان می‌دهد که حجم انتقالات از ماه می (اردیبهشت 1403)، زمانی که به اوج ۳.۶ تریلیون دلار رسید، به طور قابل‌توجهی کاهش یافته و در ماه گذشته به ۱.۶ تریلیون دلار رسیده است. تا این لحظه در ماه اکتبر (مهر ۱۴۰۳)، حدود ۱.۲ تریلیون دلار حجم انتقالات ثبت شده است.

اگرچه تعداد آدرس‌های فعال از ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱) نیز کاهش یافته است، اما این کاهش به اندازه کاهش حجم انتقالات شدید نبوده است. از ۱.۲ تریلیون دلار انتقال‌یافته در این ماه، ۳۰۹.۲ میلیارد دلار در شبکه اتریوم و ۲۸۲.۹ میلیارد دلار در شبکه ترون تسهیل شده است.

ترکیب این دو شبکه نشان می‌دهد که اتریوم و ترون مسئول ۴۹.۳۴ درصد از حجم انتقالات ماه اکتبر بوده‌اند. کاهش حجم انتقالات استیبل ‌کوین‌ ها، با وجود افزایش قیمت بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال در اوایل سال جاری، به ویژه در ماه‌های مارس، آوریل و می (اسفند ۱۴۰۱، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲)، نشان‌دهنده تغییر در احساسات بازار است.

این تغییر قابل‌توجه، همراه با کاهش معاملات پرخطر در دوره‌های آرام‌تر و افزایش فشارهای نظارتی در سال جاری، احتمالاً به کاهش حرکت استیبل ‌کوین ‌ها کمک کرده است. از گذشته‌های دور، معامله‌گران تمایل دارند در زمان‌هایی که بازارها آرام یا نامطمئن هستند، انتقالات مالی را محدود کنند.

علاوه بر این، بازار در حال رشد استیبل‌ کوین‌ ها به‌تدریج توسط استیبل‌ کوین ‌های وابسته به ارز فیات که بازدهی ارائه می‌دهند، مانند USDE، تقویت می‌شود. این نوع استیبل‌ کوین ‌ها اغلب برای دوره‌های طولانی نگهداری می‌شوند، بر خلاف همتایان بدون بازده‌شان که بیشتر در معاملات روزمره استفاده می‌شوند.

این روند نوظهور نشان‌دهنده تمایل به نگهداری برخی از استیبل ‌کوین ‌ها به ‌عنوان دارایی‌هایی برای سرمایه‌گذاری ، نه صرفاً به‌ عنوان ابزارهای معاملاتی یا پرداختی، است. با این حال، اگر نوسانات بازار افزایش یابد یا اعتماد سرمایه‌گذاران به دارایی‌های کریپتو تقویت شود، ممکن است حجم انتقالات استیبل ‌کوین‌ ها دوباره افزایش یابد.

در دوران ناآرامی‌های اقتصادی، معامله‌گران اغلب به استیبل ‌کوین ‌ها روی می‌آورند تا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند و معاملات سریع انجام دهند، که آن‌ها را برای حرکات سریع و کم‌ریسک در میان نوسانات اقتصادی ایده‌آل می‌کند. علی‌رغم کاهش حجم انتقالات، حجم انتقالات استیبل ‌کوین ‌ها همچنان از بسیاری از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال غیر استیبل ‌کوین پیشی می‌گیرد.

نظر شما در مورد رشد اقتصاد پایدار و کاهش حجم نقل و انتقالات در چند ماه گذشته چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.