چرا قیمت نقره در حال افزایش است؟

چرا قیمت نقره در حال افزایش است؟
آنچه در این مقاله میخوانید

پورتر استنسبری (Porter Stansberry)، سردبیر مالی و بنیان‌گذار مارکت‌وایز (Marketwise)، معتقد است که افزایش قیمت نقره، که در حال تجربه بازار صعودی است، دلایل عمیق‌تری نسبت به افزایش تقاضای مرتبط با بخش فناوری دارد. او افزایش قیمت این کالا را با فروپاشی قریب‌الوقوع سیستم بانکی آمریکا مرتبط می‌داند، که به گفته او حرکات سرمایه‌گذاران باتجربه آن را پیش‌بینی کرده‌اند.

پورتر استنسبری: قیمت نقره در حال افزایش است چون سیستم بانکی در حال نزدیک شدن به نقطه فروپاشی است

بسیاری از تحلیلگران افزایش قیمت نقره را با استفاده از تحولات سنتی بازار توضیح داده‌اند و افزایش تقاضا از بخش فناوری و کاهش ظرفیت تولید را به ‌عنوان دلایل این افزایش ذکر کرده‌اند. با این حال، پورتر استنسبری (Porter Stansberry)، بنیان‌گذار مارکت‌وایز (Marketwise) و سردبیر مالی، این پدیده را از زاویه‌ای دیگر بررسی کرده و آن را به فروپاشی قریب‌الوقوع سیستم بانکی ایالات متحده مرتبط می‌داند.

استنسبری اعلام می‌کند که سرمایه‌گذاران واقعی در حوزه بانکداری، مانند وارن بافت (Warren Buffett) و ری دالیو (Ray Dalio)، از سال ۲۰۲۰ شروع به فروش سهام بانکی کرده‌اند و میلیون‌ها دلار از سهام بانک آمریکا (Bank of America)، UBS، ولز فارگو (Wells Fargo)، جی‌پی مورگان (JPMorgan) و گلدمن ساکس (Goldman Sachs) را فروخته‌اند. دلیل این اقدامات وجود یک حفره عمیق یک تریلیون دلاری در ترازنامه بانک‌های تجاری است.

او توضیح داد:

“یک‌سوم از ذخایر بزرگترین بانک‌های ما به شدت ‘زیان‌ده’ شده‌اند. دلیلش این است که آن‌ها ۲ تریلیون دلار اوراق قرضه بلندمدت (و وام‌های مسکن) را با نرخ بهره حدود ۱ درصد خریداری کرده‌اند.”

Porter Stansberry

بر اساس تحلیل پورتر استنسبری (Porter Stansberry)، ارزش این دارایی‌ها به دلیل افزایش نرخ بهره کاهش یافته است که باعث سقوط مؤسساتی مانند سیلیکون ولی بانک (Silicon Valley Bank)، سیگنیچر بانک (Signature Bank) و فرست ریپابلیک بانک (First Republic Bank) شده است. اما به جای مواجهه با مشکل اصلی، فدرال رزرو یک برنامه وام را به سرعت راه‌اندازی کرد تا مشکل را به طور موقت برطرف کند و بحران را به تعویق بیندازد. اکنون، یک سال پس از پایان این برنامه، این وام‌ها باید بازپرداخت شوند.

استنسبری ادعا می‌کند که این اتفاق می‌تواند مؤسسات بزرگی مانند بانک آمریکا (Bank of America) را به زیر بکشد. او اظهار داشت: “بانک آمریکا گزارش داده که ۸۶ میلیارد دلار زیان ناشناخته ‘مارک تو مارکت’ در سبد سرمایه اوراق قرضه خود دارد. این بانک دارای ۲۰۰ میلیارد دلار دارایی مشهود (سرمایه واقعی) است. اگر نرخ‌ها بالاتر از ۵ درصد بروند، من معتقدم که دارایی‌های مشهود بانک آمریکا از بین خواهد رفت.”

وی همچنین هشدار داد که نه تنها بانک آمریکا در خطر است، بلکه کل سیستم مالی مجبور خواهد بود در صورت ادامه افزایش نرخ بهره برای جمع‌آوری سرمایه تلاش کند که این امر به بحران بانکی و هجوم مردم به بانک‌ها منجر خواهد شد.

نظر نویسنده: دیدگاه استنسبری (Stansberry) در مورد روی آوردن سرمایه‌گذاران به کالاهایی مانند نقره و طلا در مواجهه با فروپاشی گسترده سیستم بانکی، جالب است چون افزایش قیمت نقره و طلا را از زاویه‌ای متفاوت با تقاضای مرتبط با بانک‌های مرکزی، فناوری، و محدودیت‌های عرضه توضیح می‌دهد. با این حال، باید دید آیا فدرال رزرو اجازه خواهد داد چنین اتفاقی رخ دهد یا این که بار دیگر با سازماندهی یک بسته نجات مالی برای محافظت از سیستم، از این بحران جلوگیری خواهد کرد.

نظر شما در مورد توضیح پورتر استنزبری برای بازار صعودی نقره چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.