کشورهای بریکس در حال مذاکرات فشرده برای توسعه سیستم پرداخت مشترک

کشورهای بریکس در حال مذاکرات فشرده برای توسعه سیستم پرداخت مشترک
آنچه در این مقاله میخوانید

کشورهای عضو بریکس در حال مذاکرات فشرده درباره توسعه یک سیستم پرداخت مشترک و استفاده از ارزهای ملی برای تجارت هستند. به گفته ویکرام میسری (Vikram Misri)، دبیر کل وزارت امور خارجه هند، مذاکرات فشرده‌ای در این زمینه در حال انجام است و مطالعات و تحقیقات مربوطه نیز انجام داده شده است. کارشناسان بر این باورند که ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل برای بریکس اهمیت بسیاری در تقویت همکاری‌های اقتصادی و مقاومت در برابر بحران‌های مالی دارد، و این امر نشان‌دهنده روندی برگشت‌ناپذیر به سمت استقلال مالی از سیستم‌های غربی است.

بریکس در حال بحث درباره سیستم پرداخت مشترک و استفاده از ارزهای ملی برای تجارت است

کشورهای عضو بریکس در حال مذاکرات فشرده درباره توسعه یک سیستم پرداخت مشترک و ترویج استفاده از ارزهای ملی برای تجارت هستند. به گفته ویکرام میسری (Vikram Misri)، دبیر کل وزارت امور خارجه هند (India)، این اظهارات در تاریخ ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) طی یک جلسه توجیهی درباره مشارکت هند در نشست بریکس در کازان (Kazan) مطرح شد. میسری اعلام کرد که اگرچه هنوز توافقات قطعی حاصل نشده است، اما مذاکرات بسیار فشرده‌ای انجام شده است.

با وجودی که هنوز توافق نهایی به دست نیامده است، این مقام رسمی تأکید کرد:

“مذاکرات فشرده‌ای صورت گرفته است.”

او تأکید کرد که تحقیقات در این زمینه انجام داده شده و برخی مطالعات نیز برای بررسی بیشتر به اعضای بریکس ارائه شده است.

میسری خاطرنشان کرد که کشورهای بریکس بر روی ایجاد سیستم‌هایی متمرکز هستند که امکان تسویه‌حساب با استفاده از ارزهای محلی، به‌ ویژه برای معاملات تجاری، را فراهم کند. وی افزود:

“این یک واقعیت است که کشورها بر اهمیت استفاده از ارزهای محلی برای مقاصد تسویه‌حساب، به ویژه در ارتباط با تجارت، تأکید کرده‌اند.”

او گفت که تقویت شبکه‌های بانکی کارگزار (Correspondent Banking Networks) بین کشورهای عضو بریکس به عنوان یک گام نخست مهم در نظر گرفته می‌شود. وی افزود: «تأکید بر انجام این کار به‌صورت دوجانبه است و زمانی که اطمینان و تجربه بیشتری حاصل شود، این کار به‌صورت چندجانبه نیز انجام خواهد شد.»

در همین حال، گائو جیان (Gao Jian)، یک کارشناس از مرکز مطالعات تطبیقی فرهنگی در موسسه زبان‌های خارجی شانگهای (Shanghai Institute of Foreign Languages)، بر اهمیت ایجاد یک مکانیزم پرداخت مستقل میان اعضای بریکس تأکید کرد. او عقیده دارد که این اقدام توانایی این بلوک را در مقابله با بحران‌های مالی و فشارهای اقتصادی بهبود می‌بخشد. او با توصیف این روند به‌عنوان “غیرقابل بازگشت” اعلام کرد:

“ایجاد مکانیزم مستقل پرداخت ارزی میان کشورهای بریکس، باعث پیشرفت همکاری‌های اقتصادی و تجاری در چارچوب مکانیزم بریکس خواهد شد و توانایی کشورهای عضو را برای مقاومت در برابر بحران‌های مالی و فشارهای اقتصادی افزایش خواهد داد.”

گائو (Gao) اشاره کرد که کشورهای عضو بریکس به‌طور جمعی ۴۵ درصد از جمعیت جهان و ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) را به خود اختصاص می‌دهند که این میزان از کشورهای گروه ۷ (G7) پیشی گرفته است. به گفته او، اعضای بریکس شامل اقتصادهای بزرگ و منابع انرژی مهم هستند که این گروه را در موقعیتی قرار می‌دهد تا نقش کلیدی در اصلاح سیستم مالی جهانی ایفا کنند. او اظهار داشت: «این عوامل جایگاه مهم مکانیزم همکاری بریکس را در حوزه اصلاحات سیستم‌های مالی جهانی و حمایت از نظم اقتصادی بین‌المللی فراهم می‌کند.»

گائو اذعان کرد که گزینه‌های فنی بسیاری باید در توسعه این مکانیزم مورد بررسی قرار گیرد و افزود: «مکانیزم مستقل پرداخت ارزی نمی‌تواند به یکباره ایجاد شود و باید به‌ صورت تدریجی توسعه یابد.»

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.