تولید سالانه خودرو تا مارس آینده به 1.7 میلیون دستگاه خواهد رسید

تولید سالانه خودرو تا مارس آینده به 1.7 میلیون دستگاه خواهد رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت ایران، می‌گوید تولید خودرو در کشور در سال تقویمی جاری که در ۲۰ مارس ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد، به ۱.۷ میلیون دستگاه خواهد رسید.

علی‌آبادی روز دوشنبه گفت که شرکت‌های خودروسازی ایرانی در سال تقویمی تا مارس ۲۰۲۴ مجموعاً ۱.۳۳۵ میلیون خودرو تولید کرده‌اند.

او گفت که افزایش مداوم در تولید خودرو داخلی به ایران اجازه داده است تا در رتبه‌بندی جهانی کشورها بر اساس تعداد خودروهای تولید شده سالانه، از رتبه ۱۸ به رتبه ۱۶ در دو سال گذشته صعود کند.

وزیر صنعت افزود که ایران در صورت تحقق اهداف تولیدی امسال، به پانزدهمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان تبدیل خواهد شد.

او همچنین اعلام کرد که تعداد شاغلان در بخش تولید خودرو ایران به ۰.۹ میلیون نفر رسیده است و افزود که این بخش در حال حاضر مسئول ۱۲ درصد از ارزش افزوده اقتصادی در کشور است.

با توجه به تحریم‌هایی که موجب تغییر در اولویت‌های وارداتی شده‌اند، ایران به جای واردات، به تولید داخلی خودرو برای تأمین تقاضای رو به رشد در کشور تکیه کرده است.

با این حال، سال گذشته، مقامات شروع به کاهش برخی از محدودیت‌های اعمال شده بر واردات خودرو از سال ۲۰۲۰ کردند تا قیمت‌های سرسام‌آور خودرو در بازار را کاهش دهند.

افزایش تولید خودرو همچنین به خودروسازان داخلی این امکان را داده است که مدل‌های خود را متنوع کنند و برنامه‌های الکتریکی‌سازی خود را تسریع بخشند.

علی‌آبادی گفت که الکتریکی‌سازی راه‌حل نهایی برای مشکل رو به رشد مصرف بنزین ایران خواهد بود که به گفته او بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز شده است.

او اعلام کرد که تا پایان سال تقویمی جاری حدود ۳,۰۰۰ ایستگاه شارژ جدید برای خودروهای الکتریکی در سراسر ایران در دسترس خواهد بود.

طبق گزارش سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA)، تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۳ به ۱.۱۸۸ میلیون دستگاه رسید و ایران در جایگاه شانزدهم تولید خودرو در جهان قرار گرفت.

سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA) اعلام کرد که تولید خودرو در ایران در سال ۲۰۲۳ به ۱,۱۸۸ میلیون دستگاه رسید که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است.

تولید خودرو در ایران سومین صنعت فعال در کشور است و ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) و ۴ درصد از نیروی کار را پس از صنعت نفت و گاز به خود اختصاص داده است.

چین با ۳۰.۱۶۰ میلیون خودرو در جایگاه اول این فهرست قرار گرفت، ایالات متحده با ۱۰.۶۱۱ میلیون خودرو در جایگاه دوم و ژاپن در جایگاه سوم قرار گرفت.

هند، کره جنوبی، آلمان، مکزیک، اسپانیا، برزیل، تایلند، کانادا، فرانسه، ترکیه، جمهوری چک و اندونزی در جایگاه‌های بعدی قبل از ایران قرار گرفتند.

اسلواکی، بریتانیا، ایتالیا، مالزی و روسیه در رده‌های بعدی پس از ایران قرار گرفتند.

دیدگاه خود را درباره تولید سالانه خودرو تا مارس آینده به 1.7 میلیون دستگاه خواهد رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.