خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی 206 درصد افزایش یافت

خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی 206 درصد افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

در حالی که تقاضا برای طلا در میان سرمایه‌گذاران نهادی و خصوصی به دلیل افزایش مداوم قیمت طلا از یک رکورد تاریخی به رکورد دیگر در ماه‌های اخیر کمی کاهش یافته است، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان همچنان در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند. این روند قابل توجه است، چرا که سال‌های ۲۰۲۲ (با ۱۰۸۲ تن) و ۲۰۲۳ (با ۱۰۳۷ تن) بزرگترین خرید سالانه طلا توسط بانک‌های مرکزی تا به امروز را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش قوی تقاضا در ماه جولای از ژانویه ۲۰۲۴ تاکنون

طبق داده‌های منتشر شده اخیر توسط شورای جهانی طلا (World Gold Council)، خرید طلای بانک‌های مرکزی در ماه جولای نسبت به ماه قبل بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. با توجه به قیمت بسیار بالای طلا در ماه‌های اخیر، این امر از نظر جایگاه طلا به عنوان یک دارایی ذخیره ارزی بسیار قابل توجه است چون که وظیفه آن جبران نوسانات در ارز جهانی، یعنی دلار آمریکا (US dollar)، و تضمین نقدینگی تجارت خارجی یک کشور است. بنابراین جای تعجب ندارد که لهستان (Poland) با خرید ۱۴ تن طلا در ماه جولای پیشتاز تقاضا برای طلا بوده است. در طول سال ۲۰۲۴، بانک مرکزی ترکیه (Turkey) با تقریباً ۵۰ تن خرید طلا در صدر قرار دارد و پس از آن هند (India)، لهستان (Poland) و چین (China) قرار دارند.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون

پس از افزایش ۶ درصدی قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ و حدود ۱۰ درصدی در سال ۲۰۲۳، قیمت طلا از ۶۰.۵۹ یورو در ۲ ژانویه به ۷۲.۶۵ یورو در اوایل سپتامبر ۲۰۲۴ رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۲۰ درصدی است. طی پنج سال گذشته، از اوایل سپتامبر ۲۰۱۹ تا امروز، قیمت طلا ۶۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت را می‌توان به بحران‌های ژئوپلیتیک و بهداشتی اخیر و همچنین به دوره‌های تورم بالا در برخی مواقع نسبت داد. در هر صورت، بانک‌های مرکزی با گسترش قابل‌توجه ذخایر طلای خود در دهه ۲۰۲۰، به طور قابل‌توجهی به تقاضای بالای جهانی برای طلا کمک کرده‌اند.

دیدگاه خود را درباره خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی 206 درصد افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.